Vi har alla hört historien om hur Newton satt under ett träd när han såg ett äpple falla till marken och plötsligt insåg hur gravitationen fungerar. Problemet är att den inte stämmer. Dessutom innehåller den flera förhärskande myter om kreativitet. I The Myths of Creativity från 2013, som redan blivit en klassiker, utmanar David Burkus, professor i affärsstrategi och management vid Oral Roberts University, dessa och många andra myter kring kreativitet.
Myt 1: Idéer kommer som blixtar (eller äpplen) från himlen.
Den första kreativitetsmyten i Newton-historien är den om den stora plötsliga insikten, Heureka!-ögonblicket när allt faller på plats. Hur många Hollywood-filmer har du inte sett där den sluge detektiven i ett plötsligt ögonblick inser vem mördaren är eller där en vetenskapsman plötsligt kommer på lösningen på ett gäckande problem? Det är kanske inte så konstigt. Det blir ju mer dramatiskt så. Men vad vi ofta glömmer bort är alla små steg på vägen fram till det här ögonblicket, det enträgna arbetet, de många misslyckandena.
Psykologen Mihaly Csikszentmihalyi påpekar i sin bok Flow att plötsliga insikter endast utgör en del av den kreativa processen. I själva verket består kreativt arbete oftast av en mängd små insikter som sedan leder till andra idéer som i sin tur ger nya idéer o.s.v. Leonardo da Vinci hade t.ex båda medvetet flera projekt igång samtidigt för att idéer skulle få ligga och mogna innan han sig an dem igen. När han kom tillbaka till idéerna drog de nya slutsatser, ställde nya frågor och fick fler idéer.
Ingmar Stenmark sa en gång: ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. Detsamma gäller kreativitet.
Myt 2: Kreativitet är ett ensamarbete
En viktig detalj i berättelsen om Newton och äpplet som nästan alltid glöms bort är att Newton inte var ensam när han fick sin insikt utan med en vän. När han såg äpplet falla till marken började de diskutera vad de visste om fenomenet. Det fallande äpplet var alltså snarare startskottet på en diskussion än en färdig lösning på problemet. Man ska också komma ihåg att det tog flera år av hårt arbete för Newton att formulera gravtitationen matematiskt, även det ett arbete som skedde genom diskussioner med andra vetenskapsmän.
Burkus lyfter även fram Thomas Edison som ett exempel på vikten av samarbete i det kreativa arbetet. Bakom ”geniet” Edison fanns ett stort lag med fysiker, ingenjörer och maskinister som alla bidrog i det kreativa arbetet, bland annat i arbetet med att ta fram en fungerande glödlampa. Men hur många känner till dem?
Myt 3: Vissa är kreativa, andra inte
En av de mest utbredda myterna kring kreativitet är idén att somliga helt enkelt är födda mer kreativa än andra. Forskningen visar att det här inte stämmer. I ett känt experiment från 1973 studerade psykologen Marvin Reznikoff kreativiteten hos tvillingar. Hälften av deltagarna i studien var enäggstvillingar, alltså genetiskt identiska, och hälften tvåäggstvillingar. Deltagarna fick en mängd olika kreativa uppgifter att lösa.
Om det var så att kreativiteten satt i våra gener borde enäggstvillingarna vara mer lika än tvåäggstvillingarna i sin förmåga att lösa uppgifterna. Studien har upprepats flera gånger men inget sådant samband har kunnat påvisas.
Trots den här forskningen agerar de flesta amerikanska företag enlig Burkus fortfarande annorlunda mot sina ”kreativa” anställda och övriga, så kallade ”suits”. Detta är ett stort problem eftersom man då går miste om en massa potentiellt bra idéer, vilket hindrar innovation. Ju fler som involveras i det kreativa arbetet, desto bättre.
Som exempel på ett företag som lyckats bryta den här trenden, lyfter Burkus fram The Gore Company, företaget bakom Gore Tex. Samtliga anställda på företaget uppmuntras att delta i det kreativa arbetet med att ta fram nya, smartare produkter. Alla som vill kan dra igång ett projekt och om man är intresserad av att delta är det bara att hoppa in.
Detta faktum har vi på Realize dragit nytta av och utvecklat en mobil applikation där vem som helst kan både starta och medverka i ”Virtuella Brainstorms” direkt i din smartphone i realtid.
Hur ser det förresten ut på ditt företag? Vad skulle du kunna göra för att skapa mer utrymmer för kreativitet på din arbetsplats?
Vi på Realize tror stenhårt på att alla människor är kreativa. Har man dessutom tillgång till beprövade kreativitetsverktyg och en stimulerande miljö där man kan arbeta tillsammans med andra får man ännu bättre resultat. Så varför inte boka in en dag hos oss på Realize nästa gång ni vill arbeta med era kreativa utmaningar? Då får ni dessutom tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetskonsulter. Ring oss nu på 031-7605400, ellermaila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag!