En studie från 2013 visade att 4-åringar ställer i snitt 300 frågor till föräldrar, syskon och andra vuxna de träffar varje dag. Några av de vanligaste frågorna är Varför är vatten vått?, Vad är det hårdaste i världen? och Varför är himlen blå? Har du egna barn har du säkert någon gång fått de här frågorna.
Nånstans på vägen till vuxenlivet försvinner dessvärre den här nyfiken för de flesta. Och våra arbetsplatser gör det inte mycket bättre. Faktum är att många arbetsplatser suger nyfikenheten ur oss. Varför är det så? Och, framför allt, hur kan vi se till att våra arbetsplatser istället uppmuntrar nyfikenhet och kreativitet?
Psykologiprofessorn Todd B. Kashdan har intresserat sig för just de här frågorna. Hans forskning visar tydligt att fastän kreativitet står högt på på många företags önskelista, är de flesta usla på att stimulera kreativitet och nyfikenhet på arbetsplatsen. Vi på Realize delar gärna upp den kreativa processen i tre steg. Nyfikenhet som skapar frågorna, Impulser som skapar nya tankar & idéer samt Dialog med kollegor som förädlar idén och skapar den mest lämpliga lösningen
Utan nya frågor, inga nya svar.
I en studie Kashdan genomförde bland amerikanska företag i 16 olika industrier, svarade endast 22 % att de såg sig själva som nyfikna och kreativa (de flesta beskrev istället sig själva som målinriktade och organiserade) och över 60 % ansåg att deras arbetsplatser aktivt hindrade nyfikenhet. Det största hindret var rädslan att ställa frågor. Istället för att mötas av öppenhet, beskrev deltagarna i studien hur de ofta kände sig dumförklarade om de råkade ställa en ”konstig” eller ”dum” fråga. Det vill säga frågade om sådant man borde veta svaret på.
Och, som Kashdan påpekar, kan det räcka att det här händer en enda gång för att man ska sluta ställa frågor helt och hållet. Resultatet blir att man går miste om en massa potentiellt bra idéer. För det är precis genom de udda, ibland ”dumma” frågorna man kan få nya svar på sina problem.
En sak man kan göra åt det här är enligt Kashdan att inleda varje möte med att påminna sina medarbetare om vikten av att uppmuntra frågvishet och nyfikenhet hos andra, i synnerhet när man arbetar med kreativa utmaningar. Man måste visa att frågor, hur dumma de än må tyckas vara, är något företaget värdesätter hos sina medarbetare.
När vi på Realize frågar våra uppdragsgivare hur länge man är nyanställd, dvs faktiskt har utrymme att ställa ”dumma frågor” blir svaret ett (1) år. Efter det ska du veta själv och inte fråga. Det är naturligtvis inte en sann bild verkligheten. Världen förändras och gamla svar slutar att fungera. Vi föreslår våra kunder att inrätta De Nyanställdas Dag, en dag då alla för ställa vilka frågor de vill, utan att bli förminskade. På så sätt kommer även gamla sanningar att bli ifrågasatta och utveckling kan ske.
Utan nyfikna ledare, ingen innovation
För att skapa en mer kreativ arbetsplats räcker det dock inte att bara uppmuntra andras nyfikenhet. Man måste gå före med gott exempel. Detta gäller i synnerhet chefer och ledare. Kashdan såg att på de mest kreativa arbetsplatserna svarade upp till 60 % av medarbetarna att ledarna på företaget själva uppvisade nyfikenhet och en förmåga att vrida och vända på problem man stod inför. Frågvishet smittar helt enkelt av sig.
Även om du inte är chef eller ledare kan du gå före med gott exempel. Ett sätt att hålla sin egen nyfikenhet vid liv är att ha en varierande umgängeskrets, både privat och på jobbet. Det här är enligt Kashdan viktigare än många tror. Se till att du har följande personer i din vänskapskrets:
- En äldre person som är som du skulle vilja vara när du blir äldre
- En person som är duktig på saker du är usel på och som haft framgångar inom helt andra områden än du.
- En person som är yngre än dig men som haft framgångar
Genom att umgås med människor du beundrar som har andra perspektiv motiveras du att se saker från andra vinklar och att ställa nya frågor.
Rekrytera frågvist
I sin bok A More Beautiful Question, som handlar om hur man kan öka sin nyfikenhet, påpekar affärsjournalisten Warren Berger, att det är något galet med hur företag rekryterar. De flesta chefer och rekryterare säger att de värdesätter om nya medarbetare om förmågan att ställa nya, och annorlunda frågor. Trots detta är de flesta arbetsintervjuer helt fokuserade på den sökandes svar på en rad frågor. Istället borde, enligt Berger, arbetsintervjun bedöma den sökandes förmåga att ställa frågor.
Man kan helt enkelt be den sökande ta med sig en handfull frågor som rör företaget till intervjun, exempelvis frågor om nya potentiella produkter eller tjänster, hur företaget skulle kunna utvecklas eller hur man skulle kunna göra något bättre. Utifrån frågorna kan man avgöra om hen kan tänka annorlunda?
Under själva intervjun kan man också be den sökande ställa följdfrågor till de frågor de hade med sig. Då kan man se om den sökande har förmågan att ”tänka i frågor”.
Vill ni kicka igång kreativiteten på ert företag? Klart ni vill! Vi på Realize har lång erfarenhet av att hjälpa svenska företag bli mer kreativa. Boka in en dag hos oss på Idéfabriken, så tar vi oss an era kreativa utmaningar tillsammans. Här får ni tillgång till en rad roliga och effektiva kreativa verktyg och två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vi kan göra för dig och ditt företag.