De senaste åren har det talats mycket om crowdsourcing och hur sociala nätverk och medier blivit ypperliga plattformar för företag som involvera sina kunder eller allmäneten i sitt innovationsarbete. Lego, för att bara nämna ett exempel, har t.ex uppmärksammats för sin satsning Lego Cuusoo, där vem som helst kan lägga upp en idé till ett lego-kit. Besökare på sidan kan sedan rösta på sina favoritförslag och det vinnande förlaget går i produktion. Det är ett bra exempel på en win-win situation. Lego får nya idéer till produkter, och fansen får en möjlighet att påverka vilka lego-produkter som kommer på marknaden.
Ett tidigt exempel på crowdsourcing som dock inte fått den uppmärksamhet det förtjänar är Star Wars Uncut. Projektet, som startades av en grupp Star Wars fans 2009, gick ut på att skapa en egen, hemmainspelad version av den första Star Wars filmen A New Hope från 1977. Men istället för att göra det själva startade de en sida online där man delat upp original-filmen i 15 sekunder långa klipp. All som ville fick bidra med hemmainspelade versioner av klippen. Allt detta klipptes sedan ihop till en två timmar lång version. Flera tusen Star Wars fans deltog och 2012, efter tre års arbete, var filmen klar. Projektet visar tydligt på kraften i crowdsourcing.
Se hela filmen här!
May the force be with you!