När den moderna forskningen kring kreativitet började ta fart på 1950-talet i USA, mycket genom Alex Osborns forskning (mannen bakom begreppet ”brainstorming”), hade man ett experimentellt fokus. Man ville ta reda på hur enskilda individers förmåga att lösa problem och generera idéer påverkades av olika övningar i noggrant utformade experiment. Faktorer så som miljö, kulturell bakgrund, utbildning, togs sällan med i beräkningarna, mycket på grund av att de är svåra att mäta. Man ville ha rena fina siffror man kunde dra slutsatser ifrån.
Men de flesta av oss känner instinktivt på oss att vår kreativitet påverkas av miljön vi vistas i. Vem får inte fler idéer under en promenad genom parken än i ett trångt litet kontorsbås? Men vad säger egentligen forskningen?
Redan 1958 kom den franske filosofens Gaston Bachelard’s bok The Poetics of Space, som visade på arkitekturens inverkan på det mänskliga psyket. Enligt Bachelard ökar vårt psykiska välbefinnande när vi vistas i miljöer som stimulerar dagdrömmeri, och minskar när vi vistas i fyrkantiga miljöer där funktionalitet är det enda målet. Och när vårt fysiska välbefinnande ökar, ökar även vår kreativitet. I miljöer med runda former, mycket växtlighet och olika material blir vi mer mottagliga för nya idéer. Bygg fyrkantigt och du får fyrkantiga människor. Om man tittar på många av de mest innovativa företagen i världen idag, såsom Google, Microsoft, och Pixar, och hur deras arbetsplatser ser ut, ser man tydligt att de lärt sig mycket från Bachelard.
Sedan Bachelards bok kom ut har det kommit en uppsjö med studier som visar på hur mycket miljön du visas i påverkar din kreativitet. Rum med öppna planlösningar, mycket färger (speciellt färgen blå), växter och stora ytor att skriva på har alla visats ha en positiv inverkan på vår kreativitet. Det här är bara ett axplock. Tidigare i år publicerades till exempel en studie från universitetet i Illinois som visade att elever som fick arbeta i ett rum med fönster som vetter mot ett grönområde fick bättre skolresultat, mådde bättre psykiskt, och blev mer kreativa.
Att Google och Pixar fattat grejen är naturligtvis bra, men hur är det med resten av samhället? Hur ser det till exempel ut i skolan och hur påverkar det elevernas kreativitet?
När Detroit’s skolinspektion till exempel tidigare i år undersökte stadens skolor, efter att en stor grupp lärare klagat på skolornas tillstånd, fann man allt från trasiga möbler och nerslitna lokaler, mögel och råttor, till brist på grönområden. Inte direkt miljöer som stimulerar kreativitet eller ger studiero. Lägg till detta alltför stora klasser, undermåliga lärarresurser och bilden blir en helt annan än den som råder på Google.
Detta är bara ett exempel på de gräsliga förhållanden i skolor runt om i USA. Flera stora studier har visat på ett tydligt samband på minskade anslag till skolorna och de allt sämre skolresultaten de senaste 20 åren. I 2012 års PISA undersökning hamnade USA endast på 27 plats av de 34 OECD-länderna som undersökts. Många lärare pekar på just på den undermåliga miljön som en av de största bidragande orsakerna till detta.
Vi har fortfarande mycket kvar att lära oss kring hur miljöerna vi vistas i påverkar vår kreativitet, men en sak är säker. Om Sverige ska kunna stå sig vad gäller innovation i framtiden, så måste vi försäkra oss om att vi skapar skolmiljöer för våra barn som är lika stimulerande som den på Google och Pixar.
Vi på Realize vet hur viktig miljön är för kreativiteten. Därför har vi skapat Idéfabriken, 400 m2 dedikerade för kreativt arbete. , Här kan man enkelt möblera enkelt möblera om och när man får en idé kan man skriva ner den direkt på väggen. Här finns dessutom en mängd roliga och effektiva verktyg som stimulerar kreativiteten ytterligare Boka in en dag hos oss på Idéfabriken nu, så får ni uppleva själva hur mycket en ny, stimulerande miljö kan innebära för det kreativa arbetet. Ring oss på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.
Källor:
http://bigthink.com/insights-of-genius/environmental-cues-that-boost-creativity
https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201601/kids-and-classrooms-why-environment-matters