Tänk dig en värld där din tandborste frågar hur du mår varje morgon eller sjunger en liten sång, där din bil känner av hur du mår och anpassar spellistan i bilstereon, eller där din husrobot (för en sån kommer du ha) vinkar adjö till dig när du går till jobbet. Den här världen är kanske inte så långt borta
I alla fall om man får tro den amerikanska konsulting-firmanAccenture. Enligt dem är en av de stora globala innovationstrenderna just nu nämligen mer emotionella gränssnitt mellan maskin och människa.
Big Data och bättre användargränssnitt
Under de senaste åren har många stora företag använt sig av big data för att skapa helt nya kundupplevelser. Istället för en ”samma för alla”-modell gör big data det möjligt att skräddarsy kundens upplevelse. Ta Amazon som exempel. Genom smarta algoritmer baserad på dina och andra kunders tidigare köp får du förslag till nya köp. Det är som att ha en kompis som vet vad du gillar. För företag som Amazon och Netflix har detta betytt enormt mycket för kunderna och dessutom genererat stora intäkter. Amazon’s 40 miljoner Prime-kunder handlade t.ex i genomsnitt för 1,500 dollar förra året, och drar in mer än dubbelt så mycket som den summan genom att rekommendera sidan till andra. Det hade inte varit möjligt om inte gränssnittet väckt känslor.
När vi pratar gränssnitt tänker många av oss på operativsystem och pekskärmar, men det kan vara allt från hur en produkt känns i handen till hur den låter. Ett välfungerande gränssnitt gör det inte bara enklare att använda produkten. Om det görs rätt, väcker det även positiva känslor. Du kommer kanske ihåg de första mobiltelefonerna. Massor med knappar, helt obegripliga meny-system och ful, plastig design. Jämför detta med dagens iPhone. Enkla former, metall och glas istället för plast och inga onödiga knappar. Apple är förmodligen det bästa exemplet på ett företag som förstått hur viktigt det är att skapa produkter som inte bara gör det de ska, utan som väcker känslor hos de som använder dem. Apple har inte bara kunder, de har fans.
Produkter som förstår dina känslor
Men det här är bara början. Framtidens företag är enligt Accenture de som skapar produkter som inte bara väcker dina känslor, utan som förstår dina känslor och kan anpassa sig till dem. Den tekniska utvecklingen som kommer göra detta möjligt är i full gång. Ett exempel är amerikanska Emotient, som utvecklar avancerad mjukvara för att analysera och förstå ansiktsuttryck i realtid. Ett företag som redan använder sig av tekniken är robot-tillverkaren Alderbaran. Deras robot Romeo, en avancerad människo-liknande robot på 140 cm, kan öppna dörrar, plocka upp saker från golvet och städa. Han har också en naturlig människoröst.
Det största intresset för Romeo kommer än så länge från sjukhusindustrin, som ser stora möjligheter för sådana här robotar, framförallt inom äldrevården där de skulle kunna vara ett bra komplement till mänskliga sjukvårdare. Tänk dig en äldre man vid namn John.
Romeo kan t.ex känna av hur John mår, om han t.ex ser trött ut. Han kan påminna John om att ta sina mediciner och laga enklare maträtter. Om han märker att John suttit still själv för länge kan han t.ex påminna honom om att ringa någon, eller ta en promenad.
Romeo är bara ett av många exempel på hur man skulle kunna använda den här tekniken. En annan stor industri som börjat visa intresse på det här området är bilindustrin. Möjligheterna är oändliga. Vem vet, framtidens bilar kanske inte bara kör åt dig, de kanske får dig på bättre humör.
Vare sig ni vill tänka nytt kring era befintliga produkter och tjänster eller vill spåna fram morgondagens, boka in en dag hos oss på Idéfabriken nu! Då får ni tillgång till en av Sveriges bästa lokaler för kreativt arbete. Dessutom får ni tillgång en rad roliga och effektiva kreativa verktyg och metoder. Hör av dig nu på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.