2010 genomförde IBM en av de största internationella ledarskapsundersökningarna någonsin. Över 1500 VD:ar och andra toppchefer från över 60 olika branscher och 30 olika länder djupintervjuades om sin syn på ledarskap. En av frågorna rörde vilken egenskap man tyckte var den viktigaste hos en framgångsrik ledare. Över 60 procent svarade ”kreativitet”. Trots att stora delar av världen då fortfarande höll på att hämta sig efter den stora finanskrisen 2008 och många sett den svarta baksidan av en högst kreativ finansmarknad föll alltså världens företagsledare inte tillbaka på gamla idéer om strängt ledarskap, disciplin och beprövade idéer, utan ansåg att kreativitet var överlägset viktigast för framgång.
Sedan 2010 har det genomförts många liknande undersökningar där inte bara ledare, utan människor på alla nivåer på ett företag tillfrågats vilka är de viktigaste egenskaperna hos ett företag. Kreativitet hamnar alltid i topp.
Men vad är egentligen ett kreativt företag och hur skiljer de sig från andra företag? Är kreativitet verkligen en faktor som driver vinst? Eller är det bara något man säger för att man gillar idén om kreativitet? (Ungefär som när folk får frågan vilken typ av kaffe de gillar svarar att de gillar kaffe gjort på färskmalda mörkrostade bönor, när smaktest visat gång på gång att de flesta av oss i själva verket föredrar ”blaskigt” kaffe.)
För att få svar på just de här frågorna gav Adobe 2014 konsulting-firman Forrester Research i uppdrag att genomföra en studie. Över 300 personer i ledande roller på mjukvaruföretag runt om i världen deltog samt 10 VD:ar för stora amerikanska företag.
Kreativa företag uppmuntrar samarbeten och vågar satsa på galna idéer
Studien fann att de företag som anammar kreativitet som en avgörande faktor i framgång var mycket mer benägna att uppmuntra olika former av samarbeten, både bland människor med olika bakgrund inom företaget, men också med kunder och andra utomstående för att generera nya idéer. Detta kan ske genom många olika former av samarbetsplattformar, där man delar och vidareutvecklar varandras idéer. Det behöver inte alltid handla om brainstorming-möten i ett konferensrum.
Man fann även att de företag som anammar kreativitet vågar testa galna idéer i mycket högre utsträckning än de andra företagen i studien. Dessa företag vet att man måste våga misslyckas för att hitta den där idén som verkligen tar fart. Ett bra exempel på det här är Jeff Bezos, VD:n för Amazon. I en intervju nyligen i Business Insider sa han:
“I’ve made billions of dollars of failures at Amazon.com…
None of those things are fun. But they also don’t matter.”
Men lönar det sig? Ja! Studien fann att de 58 procent av de företag som aktivt arbetade med kreativitet i sina organisationer hade över 10 procent mer intäkter 2013 jämfört med 2012. Endast 20 procent av de andra företagen i studien hade en liknande ekonomisk utveckling.
Så hur skapar man ett mer kreativt företag?
Baserat på resultaten i studien, ger Forrester Research några förslag på vad företag kan göra för att bli mer kreativa. Först och främst gäller det att skapa en kreativ företagskultur. Man kan inte bara säga åt sina medarbetare att vara mer kreativa och förvänta sig underverk. Istället måste man skapa förutsättningar för kreativt arbete genom t.ex kreativa verktyg, tid till kreativa projekt, en känsla att man äger sin idé. För att få ut så mycket av sina kreativa möten som möjligt gäller det dessutom att låta så många som möjligt delta i den kreativa processen och arbeta tillsammans. Ju fler olika perspektiv man får på ett problem, desto bättre. För att underlätta det här arbetet bör företag som vill bli mer kreativa, enligt studien satsa på teknik som underlättar samarbeten, både inom och utanför företaget.
”Business leaders should increase their team’s technical fluency
and sophistication by investing in tools that help them collaborate,
share ideas, and get the creative juices to flow”
Varför inte börja med vår nya app för live-brainstorming Ideaswipe?
Vill du ge din egen och dina kollegors kreativitet en boost? Se till att ert nästa kreativa möte verkligen blir kreativt och boka in en dag hos oss på Idéfabriken! Då får ni inte bara tillgång till en stimulerande miljö och en rad verktyg för att få igång kreativiteten, utan även till två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.