Alla som någon gång varit med och lanserat en produkt vet hur pirrigt det kan vara i början, innan man vet om den kommer lyckas eller inte. Det är som att släppa ut en liten båt på ett stormande hav. All innovation innehåller ett mått av risk och även om man har den bästa produkten är det inte alltid säkert att man lyckas.
Om en produkt eller lösning t.ex hinner få tillräckligt många användare och bli standard kan den slå ut bättre lösningar. Ett klassiskt exempel är ditt tangentbord. Knapparnas position på ett vanligt QWERTY-tangentbord utvecklades för att det skulle gå långsammare att skriva. Anledningen var att man då skrev på mekaniska skrivmaskiner där de mekaniska delarna fastnar i varandra om man skriver för fort. Varje år lanseras nya, bättre tangentsättningar som är bättre anpassade för att skriva fort, men eftersom vi vant oss vid QWERTY så har de ingen chans.
Ett annat exempel är sociala medier som till stor del får sitt värde genom att många använder dem. Google satsade t.ex för några år sedan stora summor på Google Waves, som var tänkt att utmana Facebook och andra sociala medier. Google Waves hade t.ex en funktion för realtidsöversättning så man kunde chatta med människor över hela världen över språkgränserna. Men eftersom Google inte lyckades få tillräckligt många användare tillräckligt snabbt såg inte kunderna fördelarna jämfört med t.ex Facebook och därför får vi leva utan den här innovationen.
Så hur ser man till att detta inte händer?
I boken Diffusion of Innovations från 1962 beskriver sociologen och kommunikationsforskaren Everett M. Rogers vad som gör att vissa produkter bryter igenom medan andra hamnar på soptippen. Först och främst delar Rogers in alla tänkbara ”adopters”, alltså alla de som potentiellt skulle kunna vara intresserade av en produkt, i olika grupper. Den första gruppen kallar han innovators. Det är en liten grupp (enligt Rogers ungefär 2,5 %) som ofta har mycket pengar och ett uttalat teknikintresse. De är intresserade av allt som är nytt och bara måste testa. Dessa är viktiga att vinna över eftersom de ofta har bra kontaktnät och kan öppna upp dörrar.
För att till slut nå den stora massan med sin produkt är dock nästa grupp, som Rogers kallar för early adopters den överlägset viktigaste. Skillnaden mellan den här gruppen och ”innovatörerna” är att den här gruppen inte köper bara för att få prova utan för att de verkligen vill ha en produkt de kan använda. För att övertyga dessa early adopters finns det en serie kriterier som produkten enligt Rogers måste uppfylla.
För det första måste det vara tydligt vad produktens relative advantage är, alltså på vilket sätt den är en förbättring jämfört med tidigare produkter. Om det inte är glasklart vad din produkt har som ingen annan produkt har du redan tappat de potentiella användarna.
Produkten behöver också vara lätt att förstå och att använda. Enligt Rogers utgör gruppen early adopters ugefär 12,5 % av alla potentiella användare och det är inte alla som är intresserade av teknik. De vill bara att det ska vara enkelt och fungera. Du kommer kanske ihåg när Nokia lanserade sina först mobiltelefoner. Istället för komplicerade undermenyer och knappar med tusen olika funktioner som på tex Ericssons mobiltelefoner (designade av ingenjörer för ingenjörer) hade man färre knappar och ett enkelt gränssnitt som gjorde telefonen lätt att använda även för de som inte förstod sig på teknik. Nokia seglade snabbt upp i topp av mobiltelefonmarknaden.
Det är också viktigt att produkten är lätt att prova på. Eftersom early adopters kommer in i bilden relativt tidigt och det ännu inte finns så mycket information att tillgå i form av recensioner och produktjämförelser på nätet och i tidningar är det jätteviktigt att de kan testa produkten på ett enkelt sätt. För företag som vill lyckas med sin produkt gäller det därför att göra det så enkelt som möjligt att få prova produkten. Om det handlar om en app kan det handla om generösa prova-på perioder. Om det handlar om en fysisk produkt kan det istället handla om att skapa så många events som möjligt där man kan få prova på produkten.
Vill du ge din och dina kollegors kreativitet en boost? Boka in en dag hos oss på Idéfabriken så får ni inte bara tillgång till en annorlunda miljö och en hel uppsjö av kreativa verktyg och metoder, utan även tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.