Ända sedan NASA startades 1958 med uppdraget ”to boldly go where no one has gone before” har det varit en hemvist för innovation och nytänk och organisationen har aldrig haft svårt att locka till sig begåvade, kreativa männikor. Men t.o.m en organisation som NASA kan få tunnelsseende och behöva öppna upp för idéer utifrån. Därför har man nu bestämt sig för att utforska ett helt nytt universum: crowdsourcing.
Sedan förra sommaren har NASA testkört en rad crowdsourcing-projekt i samarbete med freelancer.com, en online-plattform för crowdsourcing. Vem som helst får bidra med idéer. Det första, som gick ut på att ta fram nya 3D-modeller för ett nytt sorts verktyg, blev en stor succe. Enligt Steven Rader, som leder projektet har projektet generarat en mängd intressanta och högkvalitativa nya lösningar.
”The Freelancer community has really responded enthusiastically with some amazing submissions.”–Steven Rader till VentureBeat
Framgångarna med det här projektet har lett till en rad andra crowdsourcing-projekt. Ett handlar om att bygga ett stabilt, intraplanetärt internet. (Även astronauter vill ju kunna Facebooka). Ett annat handlar om att utveckla nya appar till en slags smartphone för astronauter.
Vi på Realize vet hur mycket bra idéer det finns där ute som bara väntar på att upptäckas. Därför har vi skapat IdeaSwipe, en app för live-brainstorming med dina kollegor var du än befinner dig. Läs mer och ladda ner här.