I början på 2011, under den årliga bilmässan i Frankfurt, presenterade Renault en ny konceptbil, The Spa Car. Och, ja det är precis vad det låter som; världens första rullande spa. Egentligen är det kanske inte så konstigt som det låter. Fransmän, både män och kvinnor, spenderar enorma summor varje år på hudvård. Enligt forskning från 2010 använder t.ex 62% av alla franska kvinnor dagligen antirynk-krämer och andra hudvårdsprodukter. Så varför inte kombinera detta intresse för vacker hy och skönhet med alla de timmar man spenderar i bil varje vecka?
Enligt Renault själva riktar sig Spa Car till “men and women who want to take care of the environment while taking care of themselves – even behind the wheel.”. Utöver att den tar hand om ditt välmående under tiden du kör är Spa Car nämligen även skonsam för miljön eftersom den drivs med el. Den är dessutom utrustad och har dessutom solceller på taket.
Spa Car är resultatet av ett annorlunda samarbete mellan Renault och hudvårdsföretaget Biotherm (som ägs av L’oreal, världens största hudvårds- och kosmetikaföretag). Biotherm bidrog med decennier av kunskap om hudvård och kroppsligt välbefinnande och Renault bidrog med över hundra års erfarenhet av hur man bygger bilar.
En av de första sakerna Biotherm lyfte fram under samarbetet var luften. Problemet med de flesta moderna klimatanläggningar, som endast är designade för att reglera temperaturen i bilen, är att de torkar ut luften, vilket i sin tur gör den skadlig för vår hud. Renault var inget undantag. Lösningen blev en ny sorts klimatanläggning som ser till att luftfuktigheten alltid är optimal i Spa Car. En annan sak Biotherm intresserade sig för var lukten i bilen. Lukter kan påverka oss på många olika sätt och har stor inverkan på vårt välbefinnande, något som spa-anläggningar arbetar medvetet med. Genom en elektrisk lukt-utsöndrare, som ångar ut olika så kallade ”essentiella oljor”, skapas olika ”stämningar” i bilen. När du åker hem från jobbet kan du ha en lukt som hjälper dig slappna av, när du kör på natten en som hjälper till att hålla dig vaken. Spa Car har även dessutom en terapeutisk ljusanläggning. När man t.ex kör till jobbet en grådaskig novemberdag, kan man få lite ljusterapi som piggar upp.
Kombinera vitt skilda idéer och hitta det nya!
Det återstår att se om Spa Car tillhör framtiden, men samarbetet mellan Renault och Biotherm visar hur mycket som kan hända när två idéer eller områden kopplas ihop som vanligtvis inte kopplas ihop. Det är nog få bilingenjörer som skulle koppla ihop bildesign med hudvård!
Faktum är att de flesta av oss tänker i lådor. När vi har hållit på med något länge får vi svårt att tänka om och se möjligheter. Som tur är går denna förmåga att träna upp. Alan Murray, känd designer och lärare på The School of Design vid Edinburgh College of Art, undervisar ibland för studenter på tekniska högskolor, som kanske inte alltid är de mest kreativa. Han brukar ge dem en övning som består i att välja ut två olika hushållsapparater (såsom en kaffekokare, dammsugare, hårtork, eller väckarklocka) och sedan kombinera ihop dem till något helt nytt. De måste sedan skriva en utförlig bruksanvisning för sin nya apparat. Övningen uppmuntrar eleverna att frigöra sig från enskilda produkters form och istället tänka på deras funktion eller andra egenskaper. När man väl lyckas göra det öppnar sig ett hav av nya möjligheter!
Det finns också något viktigt att lära sig om kreativa samarbeten från en övning som den här. När människor med olika kunskap och bakgrund deltar i det kreativa arbetet får man så att säga fler hushållsapparater på bordet, fler saker att koppla ihop till nya spännande produkter och lösningar. Se därför till att ni alltid involverar så många som möjligt i den kreativa processen i ert företag!
Står du och ditt företag inför en kreativ utmaning? Boka in en dag hos oss på Idefabriken nu! Här får du och dina kollegor utrymme att arbeta fritt tillsammans i en stimulerande miljö. Här finns dessutom en mängd olika kreativa verktyg som hjälper er komma ur era vanliga tankebanor. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag