Crowdsourcing, alltså tanken att öppna upp sin innovationsprocess och låta fler delta för att få fram fler och bättre idéer, har funnits länge. Men det var inte förrän IBM lanserade en serie så kallade Innovation Jams 2006 som begreppet blev uppmärksammat på allvar på innovationsbloggar och i affärsmagasin. I dessa Innovation Jams fick tusentals människor över hela världen delta i IBMs innovationsarbete kring en rad olika frågeställningar.
Många experter anåg crowdsourcing vara en fluga, som snart skulle vara förbi, och att det inte skulle leda till någon verklig innovation. De fick fel. Sedan IBMs Innovation Jams har crowdsourcing blivit allt vanligare och det finns flera online-plattformar och verktyg man kan använda sig av om man vill samla in idéer utifrån. Crowdsourcing har visat sig vara ett ypperligt sätt att få in fler och mer annorlunda idéer och skapa banbrytande innovationer.
Både samla idéer och skapa kreativ kultur
En studie genomförd av Spigit tidigare i år visade t.ex att 93% av de tillfrågade företagens crowdsourcing-projekt hade som främsta mål, att skapa en ”innovationskultur” på företaget, alltså en kultur där alla anställda känner sig delaktiga i det kreativa arbetet, inte att få in fler idéer, Forskning har nämligen visat att anställda som upplever att de får delta i företagets kreativa utmaningar inte bara blir mer produktiva, utan även mår bättre och känner mer glädje inför sitt arbete.
Intervjuer vi själva gjort visar att det fortfarande finns många i organisationen som sällan eller aldrig bidrar med idéer. Orsakerna till detta är flera men om vi håller oss till de verkligt kreativa idéerna, de som bryter mot den gängse normen (i den branschen tex), så tvekar folk att presentera dessa helt öppet för alla kollegor (och kanske bli förlöjligade). Här behövs en enkel och trygg miljö att förädla idén en smula redan innan den lämnas till organisationen. Det faktumet har vi tagit fasta på när vi bygget vårt bidrag till IT-lösningar för crowdsourcing; IdeaSwipe.
Vi på Realize har länge vetat att ett verkligt innovativt företag är ett där alla får vara med i det kreativa arbetet. När vi skapade IdeaSwipe, en app för live brainstorming, ville vi göra det kul och enkelt att arbeta på kreativa projekt tillsammans med kollegor var man än befinner sig. Läs mer om IdeaSwipe här.