Det finns ett gammalt talesätt bland amerikanska journalister: ”you never read about a plane that did not crash”. Och det är kanske inte så konstigt. En helt vanlig flight över atlanten må vara ett under i sig men knappast en händelse som tar sig in som nyhet, såvida det inte var den allra första flygningen.
Dagens medieimperier må ha mycket makt och påverkar oss i stort och smått, men inte ens de inte kan styra över vad som sker i världen, och de är fortfarande beroende av att vi köper deras tidningar för att överleva. Det styr såklart vad de skriver om och hur de skriver. Annars köper kunderna en annan tidning
Åter igen en anekdot från USA. Rubriken: ”Dog bites man” är ingen nyhet, som en känd amerikansk journalist en gång sa, men ”Man bites dog”, får folk att hajja till och köpa ett lösnummer.
Vår hjärna dras till det oväntade. Det är tveklöst roligare att läsa om en man som ger sig efter en hund på alla fyra än tvärtom. Men det kan finnas en ytterligare annan anledning till att vi dras till det oväntade. Forskning visar att både vår intelligens och vår kreativitet stimuleras av det udda, sådant som vid första anblick verkar helt obegripligt eller bara sticker ut jämfört med övrigt.
Dra nytta av Kafka-effekten!
I en studie genomförd vid Universitetet i British Columbia ville psykologerna Travis Prolux och Steven Heine ta reda på vad olika typer av berättelser har för effekt på våra mentala förmågor. I synnerhet var de intresserade av hur svårbegripliga texter påverkar hjärnan.
Deltagarna i studien delades in i två grupper. Den ena fick läsa en novell av Franz Kafka som handlar om en tandläkarmottagning. Berättelsen är full av obegripliga händelser och karaktärer, som t.ex en familj som kommer till mottagningen och ber tandläkaren dra ut en tand på sitt barn som inte fått några tänder än och en granne som beter sig som en häst gentemot sin familj. Jo, så konstig är den boken.
Den andra gruppen fick istället läsa en tillrättalagd version av berättelsen där de obegripliga sakerna bytts ut mot mer normala, vardagliga händelser och karaktärer.
Deltagarna fick därefter utföra ett test som gick ut på att hitta gömda mönster i långa rader av bokstäver, du har säker sett sådana tester och de har länge använts som både intelligens- och kreativitets-tester. De som fått läsa den ”obegripliga” texten visade sig vara mycket bättre på att hitta de gömda mönstren bland bokstäverna än kontrollgruppen.
Forskarna valde att kalla fenomenet Kafka-effekten.
Men vad beror det här på?
Modern hjärnforskning har visat att när vi stöter på något obegripligt, som till exempel en man som beter sig som en häst för sin familj, aktiveras hjärnans mönster-sökande mekanismer (vi vill göra det obegripliga begripligt), i synnerhet det som brukar kallas the salience network. När detta nätverk, som består av flera olika delar i ett komplext samspel, väl aktiverats fortsätter det att söka mönster i allt omkring oss och slutar inte förrän det hittar ett.
Enligt psykologerna Samantha Heintzelman and Laura King vid universitetet i Missouri kan man se det obegripliga som en form av trauma. Att försöka hitta ordning i kaoset omkring oss är en överlevnadsinstinkt som hjälpt oss ta oss ur svåra situationer och hitta nya lösningar på våra problem. Det är det fenomenet som gör att grupper som arbetar med att skapa nya kreativa och mönsterbrytande idéer och förslag ibland kan brista ut: Hjälp vart är vi på väg, jag fattar ingenting! Innan de slutligen får ihop tanke-pusslet.
Så om du och dina kollegor vill bli mer kreativa kan ni köpa märkliga böcker åt varandra (hehe) eller varför inte starta en bokklubb. Varför inte börja med Kafka?
Ett annat sätt att ge din egen och dina kollegors kreativitet en boost är att boka in en dag hos oss på Idéfabriken nu, så får ni inte bara tillgång till en rad roliga och effektiva verktyg för att få igång kreativiteten. Ni får även tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Hör av dig nu på 031-7605400, eller skicka ett mail, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.