När Wikipedia började ta fart för ungefär 10 år sedan oroade sig många över idén om ett uppslagsverk som vem som helst med en internet-uppkoppling kunde inte bara läsa, utan även redigera. Var skulle detta sluta? ”Wikipedia är inte en godtagbar källa!” gormade universitetlärarna om någon försökte lämna in en uppsats med Wikipedia som referens. Sedan dess har Wikipedia fått ett helt annat rykte och idén med ett uppslagsverk för och av folket är här för att stanna.
Fenomenet med ”crowd sourcing” av information, kunskap, erfarenheter, pengar, boende, resande eller för den delen idéer är en modell som allt fler företag och organisationer börjar använda för att skapa konkurrensfördelar och förkorta sina utvecklingsprojekt.
Ett annat exempel är den brittiske entreprenören Steve Coast som gjort samma sak som Wikipedia fast med kartor. En av de stora fördelarna med elektroniska kartor är att de enkelt kan uppdateras när något i landskapet eller stadsbilden förändra tex att. ditt barns dagis eller din favoritpizzeria flyttat till andra sidan stan. När Steve drog igång OpenStreetMap var såklart många skeptiska. Men idag har OpenStreetMap över 600.000 användare och fler och fler tjänster går över till använda den kartan istället för Google Maps. Ett exempel är tjänsten FourSquare, en söktjänst för lokala företag. Genom att använda OpenStreetMaps kan FourSquare helt enkelt ge fler rekommendationer till sina användare. För finns man inte på kartan, så finns man inte. Och detta till en betydligt lägre kostnad än alternativet.
OpenStreetMap är ett intressant projekt på många plan. Det det visar på kraften i ett verktyg där vem som helst kan bidra med idéer och komma med förslag. Det skapar engagemang och öppnar upp för samarbete mellan personer/organisationer som delar ett intresse eller en utmaning.
Många stora organisationer vill hitta modellen för att ta vara på medarbetarnas idéer och förslag. För att detta ska ske måste idéerna initialt få utvecklas i en trygg kontext innan de visas upp för bedömning av resten av organisationen. Om de bästa samarbetspartnerna finns på en helt annan ort eller i en annan organisation stannar ofta samarbetstanken vid just en tanke. Det har hittills varit väldigt svårt att brainstorma ihop utan att träffas fysiskt. Nu finns det en lösning på detta.
Vi på Realize skapade IdeaSwipe, en app för realtids-brainstorming, för att underlätta för företag som vill arbeta med sina kreativa utmaningar tillsammans, var personerna än befinner sig i världen. När du får en idé, dela den med dina kollegor, som i sin tur kan föreslå förbättringar eller rösta på den. Så testa attbjuda in dina kollegor till en realtids-brainstrom kring en särskild frågeställning? Appen är helt gratis. Läs mer här.