Handen på hjärtat, när läste du en hel faktabok senast? Kanske tillhör du dem som flitigt betar dig igenom de senaste böckerna för att hålla dig ajour med vad som händer inom politiken, vetenskapen och samhället i stort, men om du är som de flesta köper du säkert fler böcker än du hinner läsa. Ambitionen finns där, men tiden räcker helt enkelt inte till.
Nu finns det en lösning på det här problemet. Den Berlinbaserade startupen Blinkist sammanfattar och presenterar huvudbudskapen i bästsäljande faktaböcker och kokar ner dem till en samling så kallade blinks, som du kan läsa på mellan 10-15 minuter på din smartphone. I dagsläget finns ungefär 1200 böcker i biblioteket inom en rad olika kategorier. Här finns en uppsjö affärs- och ledarskaps-böcker. Här finns klassiker som Malcolm Gladwells The Tipping Point och Outliers, Daniel Kahnemans Thinking Fast and Slow men även en rad populärvenskapliga klassiker, som The Selfish Gene av Richard Dawkins och filosofiska mästerverk som Det Andra Könet av Simone de Beauvoir för att bara nämna några.
Vi ställde några frågor till en av företagets grundare och VD, Holger Seim.
När och varför startade ni Blinkist?
-Jag, Niklas, Sebastian och Tobias (de andra grundarna), drev ett konsulting-företag ihop redan när vi studerade tillsammans på universitetet i Marburg. Efter universitetet gick vi olika vägar men tanken att starta ett företag tillsammans fanns alltid där i bakgrunden men vi ville vänta på en riktigt bra ide. I början på 2012 fick vi idén att göra sammanfattningar av faktaböcker. Jag hade själv märkt att jag var intresserad av en mängd olika ämnen, både privat och i min jobbroll, och ville lära mig mer men kände att jag aldrig hade tillräckligt med tid. Vi satte ihop ett koncept, gjorde en handfull sammanfattningar, sökte investeringsstöd hos inkubatorn Hubraum i Juni 2012, som nappade. Vi startade Blinkist tillsammans med dem i augusti 2012.
Vad skiljer Blinkist från andra liknande tjänster?
-De flesta andra liknande tjänster är helt fokuserade på företag och har relativt dyra lösningar. Vi har alltid velat skapa en produkt som är för alla. För det andra ligger vårt fokus helt på mobile snarare än desktop.
Vad är mest spännande med Blinkist just nu?
-De senaste åren har vi sett hur företag som Babbel och Headspace lyckats omvandla lärande som traditonellt sett skett offline och krävt gott om tid, till mobilt lärande i kortformat och blivit enormt framgångsrika med miljoner användare. Vi har möjlighet att göra samma sak. Intresset är enormt just nu. Det finns naturligtvis utmaningar men vi befinner oss i en unik situation. Det är inte ofta man får chansen att verkligen kunna vara först och skapa en ny marknad. Det känns väldigt spännande.
-Det finns många böcker i ert bibliotek om hur man blir mer produktiv. Hur ser du på Blinkist och kreativitet?
-Utöver att vi har en hel del böcker om kreativitet (Här finns t.ex kreativitetsklassikern Six Thinking Hats av Edward de Bono och Mihaly Csikszentmihalyis Creativity) tror jag snarare vi kan bidra till att göra människor mer kreativa genom att vi gör det enkelt att få input från en rad olika håll. Kreativitet handlar ju väldigt mycket om att koppla ihop vitt skilda idéer. Här tror jag att vi har mycket att erbjuda.
Har du en favoritbok på Blinkist?
–Mindset av Carol Dweck är en favorit. Den handlar om vikten av vilken mental inställning man har gentemot de hinder och utmaningar man stöter på i livet. Jag har lärt mig mycket från den.