Sambaorkester på mässan Allt för ditt Företag där Realize föreläser om kreativitet om 89 minuter.
Fredagsföreläsningen 20 Sep, kl 14:14
Realize AB och Idéfabriken bjuder på en serie exklusiva föreläsare med annorlunda och inspirerande berättelser för en exklusiv skara åhörare. Varje föreläsningstillfälle är begränsat till 50 åhörare. Allt för att ge närhet, interaktivitet och maximal upplevelse.
TEMA 20 september: Den konstgjorda människan – framtidens människor
Första tillfället är det Lars Hedman med mångårig erfarenhet hur läkarvetenskapen gjort enorma landvinningar när det gäller att byta ut i stort sätt varje del av vår kropp med framgång. Lars var en av föreläsarna på Vetenskapsfestival 2012.
Den konstgjorda människan
–Framtidens människa?
Lars Hedman, Zimmer AB
”På mindre än 30 år har den digitala revolutionen förändrat ”vad vi gör”. Emellertid, den pågående biomedicinska utvecklingen kommer kunna påverka oss långt mer och i grunden förändra ”vilka vi är”. Med utgångspunkt från den konstgjorda människans historia kommer det handla om hur nya biomaterial, vävnadsingenjörer och stamcellsodlare kan förändra och förlänga livet.”
Lars Hedman har jobbat snart 25 år inom vad han kallar den kommersiella mänskliga reservdelsbranschen. Han förmedlar ett enkelt och spännande helikopterperspektiv om hur den medicintekniska innovationsutvecklingen på ett radikalt sätt kan förändra våra livsförutsättningar.
Kvalitet och innovation på agendan
SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling) bjöd in till en uppskattad föreläsning med tillhörande workshop i Idéfabriken hos oss på Realize.
Insiktsfulla chefer fick ta del av hur kreativitet och kvalitet hänger samman och vad som står för dörren efter arbetet med lean: de Radikala innovationerna.
Att få uppleva att arbeta med kreativitet från problem till färdigt affärskoncept gav nya insikter i vilka delar som är viktiga när man närmar sig kreativitet och radikal innovation på ett lite mer systematiskt sätt.
Bli sämre på att fokusera!
Att kunna fokusera brukar anges som en framgångsfaktor i många situationer. Utan fokus sägs det vara svårt att få saker gjorda. Men i det kreativa arbetet kan fokus vara ett hinder. Varför då? Inom forskningen kring kreativitet pratar man ofta om divergent tänkande och konvergent tänkande. En lyckad kreativ process kan beskrivas som ett samspel mellan dessa två former av tänkande, där det divergenta tänkandet gör oss till upptäcktresande och tar tankarna till nya platser och det konvergenta tänkandet för ihop och organiserar det vi funnit för att sätta samman dessa till nya, banbrytande lösningar.
För att få bra idéer måste man ha många idéer. Då gäller det att kunna släppa sitt fokus och låta tankarna flyga fritt. Med andra ord att stimulera det divergenta tänkandet. Okej, så divergent tänkande är viktigt. Då är det väl bara att försöka tänka på det nästa gång. Problemet är bara att, som den brittiske folkbildaren Sir Ken Robinson uttryckte det, ”we suck at it!”. Ja, vi är verkligen urusla.I en studie som Robinson genomförde fann man att:
- 98% av alla 3-5:åringar uppvisar geni-nivåer när det kommer till divergent tänkande.
- När samma barn testades vid åldrarna 8-10 år var det bara 32% som uppvisade samma förmåga.
- Endast 10% uppvisade geni-nivå vid åldrarna 14-15.
- Vid vuxen ålder hade talet sjunkit så lågt som till 2%. (Här kan du se mer)
När det gäller divergent tänkande har vi som vuxna alltså tyvärr oddsen emot oss. Men lugn, det finns gott om metoder och tekniker för att ”tvinga” hjärnan ur sitt vanliga fokus och stimulera det divergenta tänkandet.
Här är tre som vi brukar använda oss av i våra workshops i kreativitet:
1. Impulser
Det här är ett förbluffande effektivt sätt att bryta hjärnans vanliga tankemönster. Under brainstorming brukar vi använda oss av olika impulskort. Korten kan ha en bild på en person, plats eller produkt. Det fungerar också med enbart ord, båda ger våra tankar en knuff i en ny riktning.
Metaforiskt tänkande går också ut på att tvinga hjärnan ur sina vanliga banor men här genom att använda sig av liknelser.
Ett exempel skulle kunna vara föra över problemet att sänka sitt företags kostnader genom att likna det vid att ambitionen att gå ner i vikt. Vad kan man göra för att gå ner i vikt? Man kan träna. Man kan äta mindre. Man kan ta hjälp av en diet. Sen ställer man sig frågan: Hur kan vi ”träna” för att få ner våra kostnader? Kan vi sätta våra kostnader på en diet?
Ett annat exempel kan vara om man vill växa som kreativ människa och företagare, varför inte se sig själv som en växt och ställa frågan: Vad behöver en växt för att växa? Den behöver solljus. Den behöver vatten. Den behöver bra jord. Sen ställer man sig följdfrågan: Vad är mitt ”solljus” som människa och företagare? Vad är mitt ”vatten”? Vad är min ”jord”?
Att föra över sin problemställning på ett helt annat område gör att man ser saker på ett nytt sätt, vilket i sin tur leder till nya idéer.
3. Aktivera alla dina sinnen
Mannen på bilden här bredvid har berövats ett av sina viktigaste sinnen: synen. Hans uppgift är att beskriva ett föremål, i det här fallet en svamp, med sina övriga sinnen. ”Den är mjuk”, ”Den är elastisk” ”Den luktar skog”, ”Den är tyst”. Genom att beskriva ett föremål på det här sättet, kan vi bland annat hitta nya konkurrensfördelar med vår produkt.
Det här är bara några metoder man kan ta till för att få hjärnan att tänka i nya banor. Så nästa gång du brainstormar, våga släpp ditt fokus!
Quality innovation of the year
Den vanligaste frågan vi ställer till våra kunder är:
”Hur innovativ är er verksamhet?”
Samma fråga ställer SIQ, lite med samma syfte. Vi bad Michael Wester Marknadschef på SIQ att berätta hur de tänkte kring sin utmärkelse Quality Innovation of the Year”. De sysslar ju med Kvalitet?
Vad är Quality Innovation of the Year?
”Quality Innovation of the Year ger möjligheten att mäta krafterna och få feedback på hur väl en innovation står sig. Med denna tävlingsform vill vi stimulera till fler innovationer i Sverige. Vi gör det genom att hitta och visa upp företag som är riktigt innovativa”
Hur går det till rent praktiskt?
”Det är ett samarrangemang mellan kvalitetsinstituten i flera europeiska länder, däribland Finland och Sverige, med en enkel tävlingsform som ger företag och organisationer i länderna möjlighet att mäta sig mot omgivningen och få feedback på hur deras innovationer står sig. Det kan dessutom leda till ökad synlighet och annan belöning, bl.a. deltagande i en internationell innovations konferens.”
Blir det inte väldigt industritunga deltagare och mycket skruv och mutter bland vinnarna?
”Vinnarna från tidigare år har haft stor spridning gällande innovationens innebörd och kommer från vitt skilda branscher. Det har t ex. handlat om en ny affärsmodell, ett nytt arbetssätt, en ny tjänst mm. En tydlig gemensam nämnare är att dessa innovationer är resultatet av en medveten systematik och att de utgår från ett identifierat kundbehov”
De som inte vinner, hur uppmärksammar ni dem?
”Alla som kandiderar med ett bidrag får en feedback. För några väntar en trevlig belöning förutom chansen att visa upp sin verksamhet i nya sammanhang”
Avslutningsvis påminde Michael om att:
Ta del av tävlingens instruktioner på www.siq.se och missa inte att komma in med ert bidrag, senast den 30 september. ”
Vad gör 200 personer en Onsdagkväll i Halmstad?
Jo, de vässar pennor och öron för att bli framtidens entreprenörer!
Vi på Realize AB höll en interaktiv föreläsning om kreativitet, mod och att sticka ut. Allt kopplat till Affärsidé och Affärsmodell.
– ”Årets föreläsning var till och med bättre än förra årets, och då var den helt fantastisk”, sa Kristin Oretorp från Nyföretagarcentrum i Halmstad.
Vi tackar för förtroendet att vara med vid starten av Entreprenörsskolan 2013 i Halmstad.
Realize inspirerar Medicinföretagen
Om Realize AB
Hitta din kreativa ritual!
Den tyske 1700-tals filosofen Immanuel Kant lär ha sovit inrullad i en matta varje natt, eftersom han ansåg att detta hade en positiv inverkan på hans drömliv.
Enligt Kant hjälpte denna besynnerliga ritual honom i hans dagliga arbete som tänkare och vetenskapsman. Inom idrotten finns exempel på mer eller mindre knasiga ritualer.
Den amerikanske baseballspelaren Wade Boggs steg upp exakt samma tid varje dag, åt kyckling inför varje match och skrev det hebreiska ordet Chai, som betyder ”levande” i sanden med sitt baseballträ inför varje runda.
Kanske även Du har någon form av ritual du tar till när du står inför en svår eller krävande uppgift. Man kanske inte ska vifta bort sådana här beteenden som vidskepelse och trams. Detta är förvisso fortfarande ett tämligen outforskat ämne men ny forskning pekar på att sådana ritualer kan ha stor inverkan på koncentration, motivation och även kreativitet.
Beteendepsykologen Lysann Damish genomförde experiment där de undersökte hur olika typer av lyckönskningar (önska någon lycka till eller hålla tummarna för någon) påverkar prestationsförmåga och motivation. Forskarna fann att dessa enkla ritualer faktiskt hade stor inverkan på prestation och motivation. Detta beror enligt forskarna på att de påverkar ens mentala självbild och bidrar till att skapa fokus och motivation.
Meditation – också en typ av ritual.
Enligt Lorenza Colzato, som forskar kring kognition vid universitetet i Leiden, kan vissa meditationstekniker ha en tydlig inverkan på såväl konvergent som divergent tänkande, som båda är av stor vikt i den kreativa processen.
Detta rimmar väl med hur den kultförklarade filmskaparen David Lynch beskriver meditationens inverkan på kreativitet. Ända sedan hans genomslagsfilm Eraserhead från 1977 har meditation hjälpt honom i skapandet. Han mediterar två gånger per dag, det hjälper honom att ”dyka ner” i ett djupare medvetande och hitta kopplingar mellan tillsynes osammanhängande saker.
Vilka ritualer har ni Du/Ni när ni ska skapa nya kreativa idéer och förslag?
Även författare, konstnärer och innovatörer använder ritualer för att främja sin kreativitet.
Beethoven brukade gå fram och tillbaka till handfatet för att skvätta vatten i ansiktet. Detta hade enligt honom en ”renande” effekt.
Woody Allen kommer på sina bästa idéer i duschen, vilket många av våra kursdeltagare också nämner.
Stravinsky ställde sig på huvudet när han körde fast i sitt skapande. Det ”rensade hjärnan”.
Så vårt tips till dig den här veckan:
Nästa gång du vill vara kreativ kring något problem, försök hitta din kreativa ritual!
Kreativa näringar – en gång till
Kan vi inte sluta använda the K-word enbart för musik, dans, teater, film, illustration, konst, skrivande, slöjd, media, design, foto och mode.
Fortfarande envisas tex de statligt finansierade institutionerna (ingen nämnd ingen glömd) med att sätta likhetstecken mellan kreativa näringar och det konstnärliga.
Kreativitet, och framför allt kreativt tänkande är än mer aktuellt och nödvändigt när det handlar om tunga industriprocesser, förvaltning av fastigheter, förbättring av hälso – och sjukvård och inte minst när det gäller att planera hållbara miljöer (läs städer) att leva och verka i.
Ju fler begränsningar och ramverk, lagar, regler, mentala låsningar, ålderdomliga strukturer osv ju mer behövs det ju det kreativa för att ta sig från ett läge till ett annat.
De är det verkligt kreativa näringarna, det är här det behövs nytänkande och det är här effekten kan bli enorm. Vad händer om Närhälsan, när den nu avregleras, använder modevärlden som inspiration för sin affärsmodell. En ny kollektion varje halvår, vad innebär det när det gäller att ta hand om sjuka medmänniskor?
- Vi lyssnar och använder din feedback kära patient
- Du kan skicka ett mail med en enkel fråga och faktiskt få svar samma dag
- Du slipper dra Hela min vårdhistoria vid varje besök
- Du kan räkna med att bli kontaktad när mina provsvar finns tillgängliga
- Hälsar kirurgen på Dig också, före och efter operationen
Om vi för ett ögonblick vänder på det och betänker att i den uppgående solens land så får läkaren betalt när du är frisk, inte sjuk. Det är läkarens ansvar att du är frisk. Är du sjuk har hen misslyckats och du slipper att betala. Vad skulle det innebära för Närhälsan tex?