När du använder mindmappingprogram kan du enkelt hantera projekt med god översikt över informationen. För de flesta är okomplicerat. Men för att göra det extra tydligt har vi gjort en steg för steg guide.
Skapad med Mindjet MindManager
Einstein var inte bara en stor teoretisk tänkare, han var även ganska filosofisk. Här är 10 av hans mest tänkvärda uttalanden.
1. Lär dig spelreglerna för att sedan kunna spela bättre än någon annan.
2. Kunskap kommer från erfarenhet, inte bara information.
3. Var inte repetitiv. Bara galningar förväntar sig nya resultat genom att göra samma sak om och om igen.
4. Skapa värde för dig själv och världen – Sök inte framgången i sig.
5. Lev i nuet – Tänk inte för mycket på framtiden, den kommer snabbt nog ändå.
6. Följ din nyfikenhet passionerat. Det kan vara viktigare än talang.
7. Ha tålamod och var ihärdig. Stanna hos dina problem lite längre och du kommer eventuellt att lösa dem.
8. Ha full fokus på det du gör just nu.
9. Fantasin är kraftfull – det är en förhandstitt på vad framtiden kan vara.
10. Gör misstag – En person som inte gjort misstag har aldrig provat något nytt.
Ännu ett lyckat frukostseminarie avslutat hos Realize AB om projekthantering, Mindjet och Kreativitet. Deltagarna fick vara med och generera idéer för att förnya en produkt och sedan se hur man enkelt kunde utvärdera idéerna genom analysverktyg och omsätta dem i ett projekt. Projektdelen innehöll även en översikt med Gantt-diagram för tidsplanering.
Vi diskuterade vanliga misstag vid nytänkande och varför traditionella brainstormmöten inte ger någon särskilt hög nivå av originalitet. Därför bjöds det på kreativa impulser med hjälp av Idéspelet och Idékortleken samt Mindmanager 11:s egen brainstormfunktion för att aktivera vårt laterala tänkande.
– Jag uppskattar att många stannar kvar så länge efteråt och diskuterar intressanta projekt och frågar om hur vi kan hjälpa dem med införande av kreativitet och innovation i deras verksamhet, säger Erik Valvring, som höll i seminariet tillsammans med kollegan Thomas Hagbard.
Vill du vara med på nästa kostnadsfria seminarie? Anmäl dig till Realize Kreativitetsskola och få inbjudningar till kommande events.
Tänk dig att ni sitter fem olika personer runt ett bort. På bordet står ett komplext föremål. Alla har fått ett papper att med egna ord skriva ner vad som står på bordet. Ni ska sedan titta på varandras lappar och jämföra svaren.
När människor kommer från olika bakgrund, utbildning, värderingar, kommer beskrivningarna vara olika. Varje person ser något som den andra inte ser. Varje person bär på kunskap som de andra inte gör. Varje person i en heterogen grupp kan bidra med ett nytt perspektiv. Detta är alltså att föredra vid brainstorm för att få så många olika idéer som möjligt.
Olikheter i heterogena grupper kan starta tjafs
Det beror på just meningsskiljaktigheter. Ofta kan det verka som att ingen kommer överens och allt går åt skogen. En del chefer och ledare vi har arbetat med har just uttryckt att de inte vill arbeta med heterogena eller s.k. cross-functional groups. Anledningen är att de bara blir en massa tjafs.
Problemet är att det tar längre tid att komma igång med de bra idéerna i heterogena grupper. Det beror på att man inte känner de andra och känner sig inte bekväm. Men det ska inte vara bekvämt att hitta nya idéer. Hjärnan är van att ta de intränade tankebanorna, men vi ska låta den få jobba lite extra.
Homogena grupper kommer igång snabbare men är mindre kreativa
Sitter man och brainstormar med ett gäng som delar samma språk, samma värderingar, och kanske t.om. samma slags bil, ja då kan man vara säker på att man får samma slags idéer. Man trivs i varandras sällskap, känner sig trygg och kommer således igång snabbare. Men den kreativa potentialen sjunker avsevärt i jämförelse.
Checklista:
Ta därför med cheferna, säljavdelningen, marknadsavdelningen, produktionsavdelningen och varför inte städarna? Se bara till att ni har gott om tid och en tydlig process.
Hjärnan är ett självorganiserande system
Den strävar efter att slösa så lite energi som möjligt. Och det åstakommer den genom att tänka i samma banor som den tidigare är van vid. Precis som en utstakad stig i skogen är den lättare att följa än att trampa upp en ny. För att komma ur dessa banor behöver den kreativitetsverktyg som provocerar och knuffar tanken långt ut och skapa nya nervsynapser.
Genomsnittshjärnan är
När du hört om en ny idé känner du lätt igen dess egenskaper, du kanske har ett vagt minne om vilket företag eller person som ligger bakom den, men du skulle troligen inte själv kommit på det. Av den enkla anledningen att hjärnan är otränad och ovan vid att tänka nytt.
Precis som på gymet – träning ger resultat
Genom att i vardagssituationer tänka, ”hur kan jag göra detta på ett annorlunda sätt?” kan man träna upp kreativiteten och vänja hjärnan vid att försöka tänka nytt. Precis som vid styrketräning kommer det vara trögt och jobbigt i början, men snart är du igång. När du har vant dig vid detta kommer du plöja upp nya spår på löpande band. (Notis: Var med i Idéspelets veckovisa kreativa utmaningar, där du kan mjukstarta träningen.)
Självcensuren är en kreativitetsdödare
Nya tankar som är roliga eller annorlunda förkastar vi tyvärr som som fjantiga eller pinsamma. Ju mer nyhetsvärde desto mer censur. Och inte bara censur mot en grupp människor utan även mot sig själv. I själva verket är det de galnaste idéerna vi ska ta hand om. Skäms aldrig. Kom ihåg att idén bara är en idé – försök inte dyka upp med den perfekta lösningen på första försöket.
Behandla idén som ett barn – Låt den växa och formas
Ett problem är att vi människor är för snabba med att värdera en idé. Vi blandar ihop den med en lösning och således censurerar den innan den hunnit växa. En ide är en idé, och en lösning är en lösning – Ej att förväxla! En idé är som ett barn att ta emot med kärlek, positivitet och öppna armar – hur annorlunda den än är. Sen är det ditt jobb att uppfostra idén att bli bättre och bättre. Forma den till ett koncept, och till slut implementera som en lösning.
Tänk om det fanns …
Efter tretton års arbete med att få grupper och hela företag att tänka nytt kring sin affärsverksamhet VET vi hur viktig den fysiska miljön är för ett bra och kreativt resultat.
Både vi och våra kunder, som idag är över 500, har många gånger tänkt: ”Tänk om det fanns en inspirerande möteslokal som enkelt kunde skräddarsys för just mitt möte!”
En lokal med professionella mötesledare, effektivt arbetsflöde och inspirerande och anpassade metoder och verktyg för att tänka nytt och mönsterbrytande.
Nu öppnar vi dörren för Dig
Den 8 och 14 maj mellan 8-10.00 är du välkommen på en förhandsvisning av just en sådan lokal, IDÉFABRIKEN, som med sina 400 m2 högst upp i IHM-huset i Gårda ska skapa inspiration och energi för att släppa fram Er kreativa potential. Allt i en tydlig och kvalitetssäkrad process, ledd av erfarna facilitatorer.
Förutom att vi berättar om hur just Du och Ditt företag kan dra nytta av lokalen och vår kompetens så får du konkret prova på några kreativa metoder.
OBS! Klicka på skicka för att anmäla dig
Anmälan är bindande, om du uteblir tillkommer en administrativ avgift.
Allt för ofta rullar möten och mötesrutiner på i gamla hjulspår. Det är samma gamla konferensrum och samma gamla struktur på mötet, oavsett om det är ett analytiskt budgetmöte eller ett kreativt och framåtriktat marknadsmöte. Det blir svårt att finna den kreativa energin som behövs för nytänkande och resultatet blir att verksamheten inte utvecklas i den utsträckning och takt som är önskvärd. Lokalen kan enkelt byta skepnad för att skapa rätt förutsättningar för t.ex. Ledningsgruppsmöte, Projektuppstart, Brainstorming eller varför inte ett möte med Din kund. Realize AB har sedan 1998 lett över 500 workshops med +150 företag och utbildat över 9000 personer.
Anmäl dig nu!
Förste man tänder !
Det kan bli en hel del lampor att ta sig an. Den 1 april ska vi nämligen fylla 400 m2 med kreativa, positiva och kompetenta medarbetare och partners.
Vi vill att Du är en av dem.
Vi gör nämligen äntligen slag i saken och förverkligar vår vision att skapa Göteborgs mest inspirerande och innovativa arbetsplats.
I över 10 år har vi utbildat företag och medarbetare i kreativt tänkande kring affärer. Över 10 000 personer har det blivit och nästan 500 uppdrag. Vill du sitta hos oss?
Inspirationsbilder från Innovation Camp som vi skapade i borås:
Nu tar vi det slutliga (?) steget och skapar den perfekta miljön för människor att mötas, utveckla och utvecklas. Hit tar vi också våra kunder för kreativa workshops, idéverkstäder och utbildning.
Förutom våra egna medarbetare vill vi fylla på med arbetskamrater med kompletterande kompetenser och erfarenheter. Det är där Du kommer in i bilden.
Vi söker dig som har varit igång några år och vet vad du vill med ditt bolag. Du har kunder men känner att potentialen är större. Du tror på samverkan över kompetensområden och nytänkande, skapande och kreativt arbete är en viktig del i det du erbjuder dina kunder.
Om du är Designer, Illustratör, Programmerare, Managementkonsult, Utbildare, Mäklare, Coach, Reklamare, Copy/AD, eller något annat av de kreativa verksamheter som driver Sverige framåt är mindre viktigt.
Viktigaste är att Du ser möjligheter att växa genom samverkan och att du uppskattar ett kreativt kaos med fokus på resultat för dina kunder. Och inte minst tror på idén att en kreativ arbetsplats skapar större och bättre affärer.
Inpirationsbilder:
Välkommen att höra av dig så tar vi en fika och pratar framtid
031-7605400
Realize AB
Thomas Hagbard -IdéPilot
Autographer eller svenska Memoto som fotar och dokumenterar ditt liv åt dig. Du hänger den ”smarta” kameran runt halsen och sen kan du fokusera på att uppleva livet, utlandsresor och andra spontana händelser i vardagen, utan att behöva plocka upp kameran och missa ett ögonblick.
Tänk dig att du kan gå tillbaka bak i tiden och uppleva detaljer som du inte minns eller aktivt valde att fota. Hur såg den där inredningen ut i cafét som du satt på för några månader sen? I ett längre perspektiv kan du tänka att dina barnbarns barnbarn kan ta del av det viktigaste stunderna ur ditt liv ur dina ögon. Om man nu har ett så spännande liv att dela med sig av.
Att den är smart innebär att den själv bedömer om ögonblicket är värt att fota. Detta är självklart baserat på sensorer och en inställning för hur ofta den ska ta bilder. Visserligen finns diskussionen om att det blir så många bilder och skapar en slags inflation som tar bort charmen och magin som finns i gamla (och få antal) bilder. Men vi tycker att idén är häftig!
Frågeställningen i en kreativ process måste ruska om gruppen. Den måste vara spetsig, utmanande och precist formulerad. Ingen ska kunna leta bland sina erfarenheter och säga; Så här gör vi, det vet jag fungerar. Det är inte säkra svar som vi letar efter nu. Vi letar efter nya svar som gör det som redan är bra till något ännu bättre. Då måste vi ställa omöjliga frågor och kräva ouppnåeliga.
Intel krävde 10-dubblad prestanda i sina processorer på 90-talet. Efter att först ha slagit ifrån sig uppgiften femtio gånger svarade deras utvecklingschef; Ja men då måste vi göra det på ett helt annat sätt. Ja just det!
Läs också ”Varför-Hur-Hissen” – om hur du idéntifierar rätt frågeställning.
Tänk dig att du sitter på ett möte och brainstormar idéer om en kommande kampanj. Efter att du har inflikat med några tankar som besvarats med suckar, ett par ”Nej”, och en allmän negativ inställning känns det roligare att hålla tyst istället. I takt med att stämningen dödas kommer även potentiella idéer slängas innan de ens har hunnit växa till något användbart.
En enkel regel på möten där framtiden diskuteras är att byta ”Nej, men..” mot ”JA, och..”. Det vill säga att bejaka din kollegas idé och ta ansvar för att bygga vidare på den. Antingen så blir den bättre och bättre i den processen eller så dör den lite senare. Idéer i sig är helt ofarliga. De är inte bra eller dåliga, de är inte rätt eller fel. De är bara just idéer, som ni kan välja bort när som helst när det passar er. Principen i ett kreativt arbete måste vara nyfikenhet och låta de nya, annorlunda och konstiga idéerna få leva lite längre. Då är ”JA och..” regeln en hjälp på vägen.