Sugen på att starta eget?
I senaste numret av tidningen Driva Eget får vi veta att Sverige hamnar på plats 47 av de 59 länder som ingår i årets undersökning när det gäller entreprenöriell aktivitet. Denna låga siffra menar Pontus Braunerhjelm, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan, VD för Entreprenörskapsforum och ansvarig för undersökningen, beror på dels en rädsla att misslyckas men, även en storföretagsnorm och anställningsnorm. Sverige har en annan tradition än många andra gällande uppstart av nya företag som minskar innovationsbenägenheter.
Braunerhjelm använder ordet ”sugen” för att redogöra resultatet från undersökningen och rapporten Global Entreprenurship Monitor (GM).
Härligt!
Tänk om den känslan fick styra unga, och äldre, personer som känner att de har en större kapacitet än den de får utrymme för i sin nuvarande anställning. Det är just suget, eller om det låter bättre, inspirationen som avgör om man orkar eller ger upp halvvägs i sitt entreprenörskap. Tyvärr har vi ett ”innovationssystem” som alltför tidigt i nyföretagandet fokuserar på kronor och ören. För att kunna räkna på en ny affärsidé måste man ganska väl förstå både erbjudandet och marknaden som ska betala för det.
Och det gör man inte med nydanande och mönsterbrytande idéer. Sådana som kan bli innovationer.
Det vi under tolv års arbete med affärskreativitet och innovation upptäckt är att de som ska coacha, stötta och vägleda tidigt i processen, i de flesta fall, saknar den kompetens som krävs. Det är framför allt två saker som brister, enligt mitt förmenande.
Det första är att man saknar verktyg för att skapa något unikt med affärsidén. Det andra som saknas är förmågan att hitta potentialen i en idé som uppenbart bryter mot det etablerade synsättet, inom den aktuella branschen.
Det här är två steg i den kreativa idéprocessen som man hoppar över för att istället prata företagsform, ekonomisystem, bankkontakt och det allra heligaste affärsplan. Givetvis ska man ha en affärsplan men först måste du ha en spännande och gärna unik affärsidé att bygga din plan kring.
Om du inte är klar med vad det unika kundvärdet är med just din idé är det helt meningslöst att försöka bedöma intäkterna tredje kvartalet två år fram i tiden.
Den absolut vanligaste kommentaren vi hört från företagsrådgivare, både inom UF programmen och andra Entreprenörsprogram och skolor är att energin hos entreprenören tar slut efter något halvår när man upptäcker att den egna idén inte har några unika egenskaper att lyfta fram för att attrahera kunder och partners. Problemet är inte sällan att just rådgivaren negligerat eller helt enkelt inte upptäckt det unika i affärsidén. Alla ”udda” element i affärsidén har skalats bort, ofta beroende på att man inte kunnat räkna på det eller inte kunnat identifiera en befintlig marknad för erbjudandet.
Vi brukar ta som exempel att starta pizzeria nr 14 i en stad. Kommer det att fungera?
Nej säger rådgivaren medan vi säger Ja det går om du hittar något unikt med just din pizzeria. Det kan vara vilka kunder du vänder dig till, hur du tar betalt, hur personalen agerar, vilken relation du bygger upp med dina kunder o.s.v.
Ibland får man provocera rejält för att hitta de nya idéerna som kan skapa fördelar. Om du exempelvis låter pizzorna vara gratis men tar betalt för musiken, besticken, drickan, stolen, sällskapet eller någon annan tjänst så sticker din pizzeria ut och får den uppmärksamhet som behövs. Du kan till och med engagera dina kunder i processen och fråga dem vad de skulle vilja göra på just din pizzeria.
Gärna en bra och detaljerad affärsplan och ordning och reda i finanserna men först en unik och kreativ idé som gör att inspirationen och orken räcker hela vägen.
Det är inte svårt att tänka kreativt kring affärer om man använder de verktyg och metoder som finns.
Det kreativa mötet
Nej så ska inte det kreativa mötet se ut.
De flesta av oss är vana vid formella möten med etablerade regler och givna roller. Den som pratar mest kan vara den som har högst status i gruppen och är den person man skall ha den sortens respekt för där man sitter tyst och fint och lyssnar till.
Mycket handlar om makt vid formella möten och det kan även vara anledningen till varför man inte ändrar mötesformen. Ännu en uppfattning om formella möten är att det har funktionen att kunna styra upp organisationen. Men, den tysta kollegan som vill vara med och styra upp får kämpa som tusan för att få en syl i vädret. Det som han/hon vill ta upp kan handla om viktiga ämnen som förblir olösta och då blir inte mötet av den problemlösande natur som så många ledare menar på att det formella mötet är.
Nog kan formella möten vara bra. Såsom vid formulering av beslut, för att upprätthålla ordning i gruppen och att förstå organisationen. Vill man att problem ska kunna dryftas och förhoppningsvis lösas bör det formella mötet föregås av ett antal informella möten. Det vill säga mer fika och färre sammanträden för produktivitetens och kreativitetens skull.
Död åt stela konferensrum – Realize levererar på Busfabriken i Halmstad
Om arbetsplatsen är en kreativ miljö kan kreativiteten ta sig nya uttryck där men det är oftast inte den miljö som medarbetarna svarar att de känner sig mest kreativ på. Vi var idag på Busfabriken i Halmstad där vi höll ett frukostmöte som mynnade ut i nya miljöer för idémöten. Varför inte ta nästa idémöte i köttdisken i den lokala matbutiken?
När man jobbar med annorlunda saker, bör man också nyttja annorlunda miljöer. Detta var något som väckte intresse för de tjugotalet företagare som samlades tidigt i morse för att delta på frukostmöte med Connect Väst och Realize.
De företag som tycker att kreativitet är viktigt bör fundera på var medarbetarna känner sig mest kreativa. Svaret är sällan på jobbet. De annorlunda miljöerna krävs för att öppna våra sinnen och främja det nya. Varför inte göra som en av våra kunder så finurligt kom på- arrangera ert nästa idémöte i köttdisken i den lokala matbutiken.
Ett idémöte saknar dock värde utan relevant innehåll, så även för kreativa miljöer som Busfabriken. Men gemensamt med lek, humor, lust och glädje måste innovationssatsningar innehålla uppmuntran, motivation och inspiration för att väcka medarbetarnas vilja att bidra. Olika miljöer är en typ av stimuli, kreativa verktyg såsom Idéspelet en annan.
Morgonens träff bjöd även på insikter kring innovationstrender. Allt viktigare blir att vara unik på sättet att utföra saker, inte bara att utveckla den bästa produkten. Ett sätt att få den överblick som krävs är arbeta med Alexander Osterwalders Business model Canvas. Modellen möjliggör en holistisk syn på ett företags affärer, för att kunna identifiera potentiella nya affärsmöjligheter.
Realize AB arbetar med affärskreativitet. Vi hjälper våra kunder att skapa konkurrenskraft och affärsnytta genom att tänka nytt. Vi släpper loss och utvecklar medarbetarnas förmåga till kreativt tänkande inom hela företaget. Kunden använder oss på två sätt, antingen som mötesledare av kreativa workshops eller som utbildare. Kunden lär sig kreativa tekniker, verktyg och metoder och skapar en bestående innovationsförmåga. Vi har arbetat med allt ifrån börsbolag till reklambyråer. Totalt har vi lett 360 workshop i över 100 företag och utbildat mer än 7 500 personer samt utvecklat flera egna produkter sedan starten 1998. Ytterligare information finns tillgänglig på www.realize.se
Inkrementell vs radikal innovation
Frågan är:
”Att göra vad vi gör fast bättre eller ändra riktning och göra något helt nytt?”
Trots att de flesta företag och företasgledare vill tänka nytt är det vanligaste att man arbetar med inkrementell innovation. Att skjuta från höften och arbeta med radikal innovation sker mycket mer sällan. Man vill inte investera i den tid det tar att gå från
idé –> realisering –> materialisering
och alla faser däremellan som uppstår under vägen.
Vad man ska välja att arbeta med avgörs av relevansen, då en idé inte bara behöver vara ny men, värderfull. Och för att vara värdefull måste den ha någon slags relevans. För att förverkligandet skall ta fart kan en blandning av inkrementell och radikal innovation vara en förutsättning för att ro idén i hamn. Men, först och främst måste man se till att resurserna, kompetensen och hur man ska fokusera på resultaten finns där. Och sist men inte minst att det finns ett kreativt klimat.
Oavsett om det är Iinkrementell eller radikal innovation skapar nya idéer framgång! Creative Thinking Academy är ett unikt utbildningskoncept som fokuserar på att öka er konkurrenskraft och förmåga till verkligt nytänkande.
Vi erbjuder tre olika utbildningar som bygger på mångårig erfarenhet av kreativa processer. Vi coachar och leder samt lär ut de metoder och verktyg som gör era idémöten effektiva och nytänkande.
Ladda ner produktblad:
— Kreativa Arbetsmetoder
— Det Kreativa Träningslägret
— Att Skapa Och Leda Innovation
Tommarp tog emot Idéspelet med öppna armar
Under några hektiska fredagstimmar ledde vi trettio mycket kompetenta
ingenjörer och affärsutvecklare i en kreativ workshop i vackra Tommarp
på Österlen. Det var spännande att se hur man tog sig an uppgiften att skapa ett
helt nytt Termoskoncept. Resultaten kom bland annat i form av en totalt expanderbar termos
som således alltid är full och därmed håller värmen vilken möttes av applåder.
Vi önskar IngenjörsProjekt AB lycka till på sin innovativa resa och hoppas att
idéspelen kommer att användas flitigt.
Realize AB arbetar med affärskreativitet. Vi hjälper våra kunder att skapa konkurrenskraft och affärsnytta genom att tänka nytt. Vi släpper loss och utvecklar medarbetarnas förmåga till kreativt tänkande inom hela företaget. Kunden använder oss på två sätt, antingen som mötesledare av kreativa workshops eller som utbildare. Kunden lär sig kreativa tekniker, verktyg och metoder och skapar en bestående innovationsförmåga. Vi har arbetat med allt ifrån börsbolag till reklambyråer. Totalt har vi lett 360 workshop i över 100 företag och utbildat mer än 7 500 personer samt utvecklat flera egna produkter sedan starten 1998. Ytterligare information finns tillgänglig på www.realize.se
Idévärdering
Idévärderingen ser olika i olika organisationer. Ofta har man en utsedd grupp som tycker till om idéerna, eller kanske bara närmaste chefen, i värsta fall.
Inget ont att man avsatt personal för att ta hand om inkommande idéer men det bör inte göras enbart av de som befinner sig en bit upp i hierarkin utan även se till att det finns representanter från det område där idén ska verka.
Det kan säkerställa både snabb implementation, i det lilla, och att idén kan får utvecklas och växa till sig inom andra områden. Ofta är det just så att idéer från ett område även kan användas inom andra områden.
Idéer som lämnas in spontant är vanligtvis små. Men storleken skall inte avgöra om de skall avfärdas utan frågan man ska ställa sig är: vad kan det bli av dig när du växt till dig kära idé. Den kunskapen skaffas enklast från den nivå idén befinner sig i vilket även snabbar på värderingsprocessen. Förflyttar man beslutsfattningen till högre nivåer och rycker processen ur händerna på de anställda dras tempot ner och även motivationen att komma med ytterligare idéer.
Ju närmare man är idéns kärnområde desto lättare kommer det vara att förstå dess innebörd, ju mindre pappersarbete krävs och ju mindre kostnad kommer genereras.
Feedback till idégivaren är centralt för att idéhanteringen ska bli långsiktig. Det kan vara bra sätta en tidsgräns då idéer ska ha bedömts och svar lämnats.
När det gäller små idéer men litet behov av investering är ett förslag är att ha tittat igenom idéerna inom ett dygn från det att de kommit in och att beslut skall ha tagits inom tre dagar. Större idéer där efterforskning krävs, kräver naturligtvis längre tid men det är viktigt för idégivarna att man vet vad man kan förvänta sig för typ av feedback och när den kan tänkas komma.
Världens främsta miljöaktör(?)
Med tom agenda överraskades Halmstad Energi & Miljö. Trots att det ej fanns några förväntningar steg förnöjelsen ju mer tiden gick och tillsammans bollade gruppen idéer. Det här är ett koncept som tas emot med mycket glädje och kreativitet.
Halmstad Energi och Miljö fick i dag uppleva vårt koncept Eat and play. Väl på plats märktes att deltagare blivit inbjudna till ett möte med tom agenda. De hade inga förväntningar, men förnöjelsen steg desto mer tiden gick. Man blir genuint glad av den känsla som sprids i en grupp människor som bollar idéer tillsammans, i detta fall med Idespelet Kreativ arbetsplats. Bra jobbat HEM! Under Eat and Play bjuder vi utvalda kunder på en Kreativ Timma.
Läs mer på www.realize.se/eatnplay.
Lateralt tänkande
Vad som karaktäriserar det laterala tänkandet:
- tanken går på tvärs
- aktivt ologisk
- det känns osäkert
- mer känsla mindre fakta
- oväntade svar
- det känns konstigt
- byt antingen eller mot både och
Att något är bäst är en definieringsfråga och med det tankemönstret blir det svårt att säga att det är den bästa produkten som vinner. Då blir det med ens lättare att ta fram något attraktivt och oväntat. På så vis tar man nya infallvinklar för tänkandet vilket kräver ett icke-värderande förhållningssätt.
Att tänka lateralt i förhållande till att komma fram till rätt lösning istället för att tävla om vem som kommer först. Och med de alternativ och delar man kommer fram till skapas ett koncept som skapar mening.
”Meningen måste inte nödvändigtvis vara särskilt omvälvande eller stor i konkret betydelse”. Det viktiga är att den får människor att uppmärksamma och minnas din produkt”.
– Micael Dahlén (Boxen: Kreativitet som skapar bättre affärer)
Med lateralt tänkande lyfter du fram egenskaper i produkten eller varumärket som människor direkt kan relatera till men som andra företag inte har satt fingret på
Hur misslyckanden kan leda till succé
”Of the 200 light bulbs that didn’t work, every failure told me something that I was able to incorporate into the next attempt”
Thomas Alva Edison (Paul Arden – It’s not how good you are, it’s how good you want to be)
För att lyckas förutsätts tjuvstarter och misslyckanden. Att misslyckas är i en del människors ögon fel medan vi tänker att det är ett sätt att försöka vara ofelbar.
Att sluta försöka vara ofelbar hjälper en att släppa tanken på att försöka förutse något som ändå inte går att förutse.
Nog är det ett risktagande och självklart kan det skapa oro kring vad andra ska tycka och tänka. Men, samtidigt är det ett sätt att ta sig in i framtiden istället för att försöka bevisa vad som varit.
Tittar du på de skavanker som finns bär de vittnesbörd om alla gånger du misslyckats. Och det kan vara oräkneliga tillfällen. Plus de där dagarna då du bara inte kommer vidare. Emellanåt kommer det kännas som att du inte tar dig framåt men du försöker och det är vägen till målet som är det viktiga och att du har kul under vägen.
När du väl lyckas kommer du inte tänka på alla misslyckanden. Ser du det framför dig? Hur du lyckats och är sugen på ännu en ny utmaning? Inte tänker du att du kommer misslyckas, det du ser framför dig är ett lyckande.
”Från början går det inte alls. Men ganska snart märker man framsteg. Man misslyckas, prövar på ett lite annorlunda sätt och kommer en bit vidare, i återkommande cykler. ”
– Jan Rollof (Jongla med idéer: En liten bok om kreativitet)
Under vägen tittar man gärna tillbaka på misslyckanden vilket inte alltid är av ondo. Utan de här reflektionerna kommer man inte fram till nya insikter och då kommer man upprepa samma misstag och då talar vi om att fastna i motgångar. Med andra ord, hanteras motgångar på rätt sätt kan de leda en framåt.
Att under vägen pröva många gånger på olika sätt i olika situationer tar även ner andelen misslyckade experiment. Det här kan göras systematiskt genom att variera en faktor i taget och samtidigt ha utrymme för slumpens bidrag. Att pröva utan förväntningar och se värdet i det nya och oväntade kan leda till att lyckas där andra misslyckats.
Läs mer: Fyra sätt att lyckas på.