Vad som karaktäriserar det laterala tänkandet:
- tanken går på tvärs
- aktivt ologisk
- det känns osäkert
- mer känsla mindre fakta
- oväntade svar
- det känns konstigt
- byt antingen eller mot både och
Att något är bäst är en definieringsfråga och med det tankemönstret blir det svårt att säga att det är den bästa produkten som vinner. Då blir det med ens lättare att ta fram något attraktivt och oväntat. På så vis tar man nya infallvinklar för tänkandet vilket kräver ett icke-värderande förhållningssätt.
Att tänka lateralt i förhållande till att komma fram till rätt lösning istället för att tävla om vem som kommer först. Och med de alternativ och delar man kommer fram till skapas ett koncept som skapar mening.
”Meningen måste inte nödvändigtvis vara särskilt omvälvande eller stor i konkret betydelse”. Det viktiga är att den får människor att uppmärksamma och minnas din produkt”.
– Micael Dahlén (Boxen: Kreativitet som skapar bättre affärer)
Med lateralt tänkande lyfter du fram egenskaper i produkten eller varumärket som människor direkt kan relatera till men som andra företag inte har satt fingret på