De flesta av oss har säkert sett lustiga bilder av ”knäppa” Japanska uppfinningar (sk. Chindōgu) som florerat på internet. Chop sticks med en inbyggd fläkt för att kyla nudlarna innan de hamnar i munnen, eller Toalettrullehållarhatten för den förkylde. I all ära så ska det medges att det är mycket lösningsfokuserade människor som ligger bakom dessa innovationer. Vi tar följande två idéer som exemepl och börjar med att utvärdera dem med en 2×2 matris med variablarna ”Kreativ höjd” och ”Realiserbarhet”.
Toalettrullehållaratten
Den kreativa höjden kan anses hög, då det är ett helt nytt sätt att bära med sig sitt snytpapper. Den är också realiserbar.
Mopptofflorna
Dessa tofflor återfinns idag i många svenska hem. Den kreativa höjden är kanske inte lika hög, då detta är en fusion av moppen och hemmatofflan, men som bevisat är den i allra högsta grad realiserbar.
Varför är det då inte självklart för var man att faktiskt äga en toalettrullshållande hatt såhär i snuvans högsäsong? Enligt kreativ höjd och realiserbarhet är idéerna goda, men byter vi ut variablerna mot kundnytta och användarvänlighet kan vi konstatera att toalettrullehållarhatten inte särkild användarvänlig.
Man kan anta att många avstår från användandet på grund av sociala koder som inte tillåter allt för stora avvikelser från normen. Bekvämlighetsperspektivet att konstant bära en tyngd på huvudet talar inte heller för innovationen. Det är absolut smart att ha med sig en rulle över allt, men kanske är näsdukspaketet ändå en smidigare idé?
Nyttan i mopptofflorna är självklart att skapa sig ett rent hem utan ansträngning. Detta är helt säkert något som tilltalar många i vår stressade vardag. Användarvänligheten här skiljer sig också märkvärt från den hos hatten. I hemmet är det inte heller lika svårt att ta beslutet att bära ett något ovanligt plagg. Därför blir användarvänligheten mycket högre i detta fall och därför har också mopptofflan blivit en produkt som klarat sig i handeln.
I MindManager 2012 kan man hitta ett flertal matriser för beslutsunderlag.
En av dem är just Idéutvärderingsmatrisen ovan. Dessutom kan man skapa egna matriser efter behov. Är du nyfiken på fler funktioner? Ladda hem en demoversion av MindManager 2012 här.