För oss är vikten av kreativitet en självklarhet. Banbrytande och annorlunda idéer skapar strategiska konkurrensfördelar. Det bästa är att dessa arbetsmetoder kan läras in och tränas upp.
För att skapa de bästa förutsättningarna för innovation, både i tid och rum, kan det vara bra att identifiera kreativitetens starkaste motkrafter.
Här är några av kreativitetens största motståndskrafter:
- Jag vet bäst-attityd
- Jantelagen, du ska inte tro du är något
- Om detta vore en bra idé hade någon redan gjort det
- Förutfattade meningar, så här fungerar det-basta!
- För få nya impulser, som triggar nya tankar
- Det har vi redan testat, käre vän
- Så gör vi inte i den här organisationen, det borde du veta
- Chefen vet bäst – alltid
- Misstag kallas för misslyckanden istället för början på det nya
- Negativt bemötande av annorlunda idéer
- Brist på tid att bygga vidare på de överraskande idéer
- Inga resurser att få testa nyheter, även om de sannolikt inte fungerar
Det betyder att du behöver ha motivation, vilja och tro, och våga vidga vyerna. Ha roligt, våga göra misstag och lära dig något nytt av det. Post-it lappen var ett ’misstag’, och det blev väl bra ändå?
Prova att ta kål på dina kreativitetsfiender med Idéspelet.