Här är några beteenden som triggar associationstänkandet – en slags kognitiv process som kan leda in tankarna på nya idéer. Om du känner igen dig i någon av dem – Bra, fortsätt så. Om inte, träna upp just de egenskaper som du saknar.
Innovativa personlighetstyper:
1. Nyfikna frågeställare
I den här gruppen finns personer som ställer många frågor får förståelse för olika problem, företag och industrier. Ha i åtanke att hela livet innebär lärande. Du blir nämligen aldrig färdiglärd – ta reda på mer.
Ett exempel är Peter Thiel och Max Levchin som frågade sig ”Hur kan vi vara pengar gentemot andra människor”? Svaret var att kunna bifoga pengar med email, som i sin tur resulterade i skapandet av PayPal.
Om du inte vet, var nyfiken, ställ frågor, och ta reda på mer. Ny kunskap kan plantera idéfrön i ditt huvud.
2. Observerare
Människor som observerar hur andra ting ter sig kan inspireras och plocka egenskaper därifrån. Hur ofta stannar du upp och observerar hur saker går till inom en helt annan branch än din egen? Analysera. Dyker de upp frågetecken i ditt huvud går du tillbaka till första personlighetsdraget och frågar 🙂
Ett exempel är Howard Schultz som reste till Italien och blev tagen av alla expressobarer, romantiken och kaffet. Han skapade därefter Starbucks.
Observera därför hur andra fenomen och deras egenskaper och fundera på om du kan ta med med dig något till din egna affärsidé.
3. Nätverkare
Personer som är sociala (inte bara mot likasinnade) och lyssnar genuint på vad den andre pratar om, har en större sfär att hämta inspiration från.
Mike Lazaradis, grundaren av Blackberry lyssnade på en person som pratade om hur Coca-Colas läskautomater automatiskt skickade signaler till lagret när den började bli tom för att fyllas på, och började själv tänka ”Varför inte skicka signaler mellan folk?”, och skapade sedan mobiltelefonföretaget.
När du minglar med människor, oavsett hur intressanta de är eller vilken branch de arbetar i, lyssna på vad de säger. Vad har de för problem och hur har de löst dem?
4. Experimenterare
Om din nyfikenhet inte släcks av frågor får du experimentera. Vad händer om man gör så här? Eller kanske såhär?
Michael Dell experimenterade med att ta isär datorer och sedan sätta ihop dem. Han lärde sig så småningom att han skulle kunna göra det 30% billigare än vad IBM gjorde på den tiden och skapade därefter företaget Dell.
Att experimentera går att göra på produkter, processer och på idéer/koncept. Man kan exempelvis testa en idé på en marknad – fungerar det inte är det inget misslyckande utan en lärdom på hur man inte ska göra.
Ju mer du utövar dessa beteenden ju lättare och snabbare kommer du ha att se möjligheter att pussla ihop idéer till nya lösningar.