Hjärnan är ett självorganiserande system
Den strävar efter att slösa så lite energi som möjligt. Och det åstakommer den genom att tänka i samma banor som den tidigare är van vid. Precis som en utstakad stig i skogen är den lättare att följa än att trampa upp en ny. För att komma ur dessa banor behöver den kreativitetsverktyg som provocerar och knuffar tanken långt ut och skapa nya nervsynapser.
Genomsnittshjärnan är
- BRA på att känna igen
- HYFSAD på att komma ihåg
- DÅLIG på att komma på nytt
När du hört om en ny idé känner du lätt igen dess egenskaper, du kanske har ett vagt minne om vilket företag eller person som ligger bakom den, men du skulle troligen inte själv kommit på det. Av den enkla anledningen att hjärnan är otränad och ovan vid att tänka nytt.
Precis som på gymet – träning ger resultat
Genom att i vardagssituationer tänka, ”hur kan jag göra detta på ett annorlunda sätt?” kan man träna upp kreativiteten och vänja hjärnan vid att försöka tänka nytt. Precis som vid styrketräning kommer det vara trögt och jobbigt i början, men snart är du igång. När du har vant dig vid detta kommer du plöja upp nya spår på löpande band. (Notis: Var med i Idéspelets veckovisa kreativa utmaningar, där du kan mjukstarta träningen.)
Självcensuren är en kreativitetsdödare
Nya tankar som är roliga eller annorlunda förkastar vi tyvärr som som fjantiga eller pinsamma. Ju mer nyhetsvärde desto mer censur. Och inte bara censur mot en grupp människor utan även mot sig själv. I själva verket är det de galnaste idéerna vi ska ta hand om. Skäms aldrig. Kom ihåg att idén bara är en idé – försök inte dyka upp med den perfekta lösningen på första försöket.
Behandla idén som ett barn – Låt den växa och formas
Ett problem är att vi människor är för snabba med att värdera en idé. Vi blandar ihop den med en lösning och således censurerar den innan den hunnit växa. En ide är en idé, och en lösning är en lösning – Ej att förväxla! En idé är som ett barn att ta emot med kärlek, positivitet och öppna armar – hur annorlunda den än är. Sen är det ditt jobb att uppfostra idén att bli bättre och bättre. Forma den till ett koncept, och till slut implementera som en lösning.