Det talas mycket om vikten av kreativtet och förmågan att tänka utanför boxen. Utan nya, och annorlunda, idéer kan man inte lyckas. Men är detta allt som behövs? Räcker det att bara anställa kreativa människor som sprutar ur sig udda idéer och hoppas att man får fram morgondagens produkter och tjänster? Eller behövs det också andra förmågor, såsom rationellt tänkande och erfarenhet?
Det enkla svaret är ja. För att få fram idéer med potential att bli nya produkter och tjänster och ge nya konkurrensfördelar måste man ha en tydlig kreativ process, hela vägen från idé till färdig produkt, med steg som alla deltagare förstår. Denna process måste även innehålla steg för att vidareutveckla, förfina och utvärdera idéer. Här spelar erfarenhet och kritiskt tänkande en viktig roll.
Vi brukar prata om två distinkta faser i den kreativa processen, den divergenta och den konvergenta fasen. Den divergenta fasen handlar om att få fram så många och annorlunda idéer som möjligt utan att bry sig om huruvida de är ”bra” eller inte. Så länge de är tydliga får de vara med. Tanken bakom detta är att det är lättare att ta en idé som har hög kreativ potential och göra den mer logisk, genomförbar, än att ta en ”logisk” idé och göra den mer kreativ. Den här fasen kräver ett lekfullt, uppmuntrande arbetsklimat. Miljön har stor betydelse. Att generera nya idéer i samma möteslokal som man har sina ekonomimöten i kan vara svårt. Det bästa är helt enkelt att byta miljö.
Den konvergenta fasen handlar om att ta alla de idéer man fått fram under idégenereringsfasen, vidareutveckla dem och sedan utvärdera dem enligt vissa bestämda kriterier. Är den genomförbar? Har den hög WOW-faktor? Är den tidskrävande? Är den lönsam? Är den ny? Målet är att landa i en handfull, kanske bara en, idéer som man vet är värda att gå vidare med, kanske hela vägen till produktion.
Ett ypperligt verktyg för att utvärdera idéer är 2×2-matriser. Det kan t.ex vara en matris med ”WOW-faktor” på ena axeln och ”Genomförbarhet” på andra. De idéer som har både hög WOW-faktor och som bedöms vara genomförbara är förmodligen värda att titta lite närmre på.
En viktig sak att komma ihåg är att dokumentera och spara även de idéer som inte riktigt höll hela vägen. För man vet aldrig när de kan komma till användning.
Det här något vi på Realize jobbat med länge och över åren har vi arbetat fram metoder och verktyg för alla steg i den kreativa processen. Så varför inte lägga ert nästa kreativa möte i Idéfabriken och se själva vad som händer när man arbetar med sina kreativa utmaningar på ett strukturerat sätt enligt en tydlig, beprövad process? Hör av dig, så berättar vi mer!