1. Systemet skapar inte idéer, Idéer skapar idéer
När man inför idéhanteringssystem finns det ibland en övertro på själva idésystemet. “Om bara ett bra system är på plats så kommer anställda lämna idéer och idéverksamheten kommer igång”. Men om inte idéerna finns och om man inte har en kultur att komma med idéer så kommer inte systemet hjälpa mycket. Idésystemet underlättar något som redan fungerar. Om det inte fungerar innan kommer inte idésystemet laga det.
2. Idéer har en tajming
När man inför idésystem kommer idéer från engagerade medarbetare och ibland kring saker som inte är aktuella och som är svåra att ta hand om i nuläget. Det är därför viktigt att ta höjd för att kunna ge feedback och att kunna ge rätt sorts feedback så att de som kommer med idéer fortsätter komma med idéer även inom områden som har rätt tajming. När idésystemet varit igång kan man reglera detta i viss mån, men det är en insvängning.
3. Feedback viktigare än idéer
Ibland blir man missmodig om idéerna som kommer in i början inte har den höjd man hade hoppats på. Om de inte har det brukar det bero på att de anställda antingen testar med “säkra” idéer för att se vad som händer, eller att du varit otydlig kring vilka idéer som är okej att lämna in. Har du för strikta ramar eller otydliga eller kanske rent av tvetydiga utmaningar så uteblir idéerna.
4. Tidiga Tydliga Vinster
Morot är alltid bättre än piska. Det folk mest vill ha som tack för att de kommer med idéer är erkännande. Planera därför redan från början in hur du ska genomföra och uppmärksamma några idéer för att visa att ni uppskattar de anställdas delaktighet i idéskapandet.
5. Barn gör som du gör, inte som du säger
Om inte VD, höga chefer, eller du själv kommer med några idéer får idéhanteringen en fadd smak av att vara till för att tanka av missnöje istället för att vara en del av företagets strategi för att skapa ett konkurrenskraftigt framtidsföretag. Hjälp även VD och höga chefer att komma med idéer, de är inte bättre på det än någon annan. Men det har betydelse att se att det gäller alla – och att det är okej att komma med knasiga idéer.
6. Du kan bara ställa en fråga 1 gång, om du inte tillför något nytt
Om man skickar ut en utmaning som man vill ha idéer kring, så “tankar” de anställda av sig vad de vet. Ställer man samma fråga en gång till, så finns det inte så mycket nya idéer. Det är därför viktigt att man vid andra tillfället tillför något nytt. t.ex. kan man köra en fysisk workshop med kreativa metoder som ger mer out-of-the-box-idéer. Eller inspirera med trender eller andra triggers.
7. Radikala idéer är svåra att bedöma
Idéer som pekar på att man skall ändra något i grunden, eller ersätta något framgångsrikt är svåra att bedöma i första skedet. Det är detta som gör att stora företag går miste om nya marknader. Det känns helt enkelt avigt kontra nuvarande försäljningen. Ett bra kriterie för att lyfta upp idéer i idésystemet är om de är överraskande. Är de överraskande så kan det bero på att de pekar mot något helt nytt, och det är ju även sådana idéer du vill ha, eller?
8. Bedöm med mjuka kriterier först
Om man börjar med att bedöma ekonomi och genomförbarhet (hårda kriterier) dör istort sett alla idéer. Om dessa idéer hade fått överleva och utvecklas kunde de bli så bra så att vi kan se hur de skulle kunna genomföras och kanske till och med kan se nya marknader och lönsamhet. Det är alltså viktigt att ha med kriterier såsom “wow-faktor”, “nydanande” och andra mjuka kriterier i bedömningen. Och att tillämpa dessa kriterier först.
9. Workshops ger online-idéer
För att få upp mängden idéer kan man köra fysiska idé-workshops. En erfaren processledare som kan kreativa verktyg och metoder kan hjälpa till att skapa mycket idéer under kort tid. Dessa idéer matas in i idésystemet och blir gödning även för de som inte är med i workshoppen. Faktum är att det är mycket bra att planera in en fysisk workshop redan vid införandet av idésystemet. På så sätt fyller man idésystemet med idéer från dag ett och det skapar i sig aktivitet och nya idéer.
10. Även kreativitet blir rutin
När idésystemet varit igång ett tag tar folk det för givet. Vissa är aktiva men ibland blir det bara en liten dedicerad klick av personer. Rutin är en motkraft mot kreativiteten så därför bör du ha en plan för hur du ska förnya idésystemet. Nya kampanjer, roliga kampanjer, oseriösa aktiviteter men också fysiska aktiviteter såsom workshops, inspirationsföreläsningar, ja till och med misstag kan skapa buzz, och nya idéer. Gör en plan även för detta.
Behöver du en innovationscoach vid införandet av idéhanteringssystem?
Kontakta gärna oss på Realize AB, 031-7605400