Förutom gåshuden och den där känslan av ’nu jävlar har jag något stort på gång’ bör man mäta hur bra sina idéer är – av flera skäl. Har man använt kreativitetsverktyg för att komma på idéerna har man säkert en hel hög att gå igenom, och då vill man ställa dem mot varandra för att sålla ut eller kombinera det bästa av det bästa. Har man en analys som beslutsunderlag är det också lättare att pitcha idén vidare till ledningsgrupper eller andra intressenter.
Det är viktigt att ni först gör en bedömning utifrån de kreativa aspekterna och därefter utifrån de logiska och verksamhetsrelaterade aspekterna. Gör man tvärt om kommer man att sluta med ett gäng idéer som inte alls är nya. Hjärnan väljer nämligen det som den känner igen. Och det vill vi inte.
Detta är en av en analysmetoderna vi lär ut och använder under idéprocessen när vi leder eller utbildar företag. Erfarenhet har också visat att det är oerhört svårt att ta genomförbara idéer och göra dem kreativa. Det är mycket lättare att ta idéer med wow-faktor och forma dem efter verkligheten och verksamhetens kriterier. Därför filtreras alltid idéer med de kreativa kriterierna först, och därefter med företagets kriterier.
Alltså: Välj ut de galnaste idéerna ni fått fram, och forma dem sedan till realiserbara koncept.