Vi läste en krönika av Affi Kölevik som handlar om att säga JA! För att hitta och ta hand om de idéer som man säger JA till måste man ha principer för hur man bemöter de idéerna. Därför säger vi JA och! då det krävs att man förutom att bejaka idén även måste anstränga sig att förädla och bygga vidare på den.
Principen att alltid säga Ja är en av grundprinciperna i allt kreativt och innovativt tänkande.
Idéer finns överallt
I alla organisationer finns det idéer, såklart. Det som är intressant är vilka av dessa idéer som blir genomförda. Om du har formell makt får du ofta igenom dina idéer. Om du skriker högst ökar sannolikheten. Om du föreslår idéer som inte provocerar eller bryter mot den gängse uppfattningen får du lättare stöd och uppmuntran.
Annorlunda är strategiskt
Paradoxen är att de idéer som man i efterhand kunnat konstatera driver verksamheten framåt och skapar (konkurrens) fördelar är nästan alltid de idéerna som initialt kändes märkliga och udda och kanske till och med motbjudande.
Principer och arbetsmetoder
För att hitta och ta hand om dessa udda idéer så måste man ha principer för hur man bemöter idéer.
”Har man dålig moral får man skaffa sig levnadsregler”, som min salig morfar sa.
En (1) sådan arbetsmetod är att initialt säga Ja till alla idéer och till och med Ja och! Det vill säga förutom att bejaka den även anstränga sig att förädla idén och bygga vidare på den.
PMI ett användbart verktyg
I tillägg till Ja och! finns ett verktyg som brukar kallas PMI. PMI står för Plus- Minus- Intressant. Börja med att ha Plus-glasögon på dig. Leta efter allt som är positivt med idén, stort som smått. Först därefter lista det som talar emot idén. Det tredje steget är att leta i sina båda listor efter det som är intressant att använda.
Logisk timeout
Ett annat bra verktyg är ordet PO. Det är lite som en logisk time-out. Säg PO och därefter din idé. PO betyder att det du kommer att säga nu vet du inte ens själv om det är en bra eller dålig idé men med PO ber du dina kollegor att leta efter potentialen i din idé.
Att känna igen en innovativ idé
Innovation brukar som bekant definieras som resultatet av en genomförd idé men, långt ifrån alla genomförda idéer är innovationer, i strikt mening. Man brukar ställa fyra krav på en idé för att den ska kvalificera sig som blivande innovation. De första tre är att idén ska vara Ny, Nyttig och Genomförbar. Det fjärde kriteriet är att idén ska vara oväntad eller överraskande.
Sådana idéer är svåra att kopiera, ger ofta stor uppmärksamhet och inte minst skapar fördelar för den som genomför den. Baksidan är att just de idéerna sorteras bort om man inte har principer och arbetsmetoder för det kreativa och innovativa arbetet.
Således ett stort Ja till Ja!