Volvo IT var nyligen värd för Innovation in Action, en konferens med temat Öppenhet och Hållbar innovation. Under två dagar i Solna delades metoder och insikter kring hur man skapar och bibehåller långvarig innovationskultur och hur man öppnar fler dörrar till kunden.
En av alla workshops hölls med bl.a. IDEO belyste utmaningen att identifiera, analysera och kommunicera utomstående information och insikter till den egna organisationen. För att göra detta effektivt fick deltagarna i ett fiktivt case mata in data i 2×2 matriser för att kartlägga kunskapen. I just detta exempel organiserades inputen efter kreativ höjd och marknad.
Visuellt ramverk
Vi pratar ofta om 2×2 matriser och använder dem frekvent i vårt arbete. I artikeln: Hur vet man om en idé är bra? visade vi hur du kan mäta idéer efter Kreativ Höjd och Realiserbarhet. Uppfyller idén höga värden på båda variablerna är det en bra idé.
2×2 matriserna ger ett kraftfullt ramverk med oändligt många användningsområden. Att visuellt placera element i relation till varandra i ett steglöst system är fördelaktigt gentemot att sätta numeriska värden eftersom hjärnan greppar visuell info bättre än siffror.
Skapa egna matriser
Programvaran Mindjet MindManager’s affärsutvecklingsdelar innehåller just detta analysverktyg och tillåter full flexibilitet för att skapa egna matriser och axlar för att skapa egna beslutsunderlag. De vanligaste matrismallarna finns redan fördefinierade i IT-stödet.
Exempel på arketypiska dilemman:
- Hjärta/Hjärna
- Förändring/Stabilitet
- Produkt/Marknad
- Kostnad/Fördel
- Bråttom/Viktigt
Avslutningsvis, en demonstrationsvideo på hur det kan se ut i praktiken.