När vi vill genömföra en Idékampanj, dvs. driva en innovationsprocess och förbättra en del av organisationen, delar vi upp den i två moment. Den första är att ställa rätt fråga, och den andra handlar om att leda processen rätt.
Tanka av för att tänka på!
För att ställa en bra fråga krävs en nyckelingrediens som kallas för Fokus. Fokus är otroligt viktigt för att komma i mål. Det uppnås genom en tydlig frågeställning. För att en frågeställning skall bli bra måste den också vara utmanande. Det innebär att gammal kunskap inte är användbar. Man måste således tanka av för att tänka på!
Fem kriterier för en bra fråga
En bra ställd fråga ska vara:
- Framåtriktad – Den efterfrågar exempelvis framtidens produkt, eller företagets ställning om 10 år.
- Positiv – Hur känner du när någon frågar ”Hur kan vi undvika att säga upp folk?” kontra en frågeställning som lyder; ”Hur kan vi öka på duktig personal?”
- Tydlig – Vad vill vi uppnå? Varför gör vi detta?
- Entydig – Blanda inte in två frågor i en? Fråga inte ”Hur kan vi skapa en ny motor som är mindre och starkare?”
- Inspirerade – Istället för att fråga ”Hur kan vi bli lite bättre på kundservice?” kan man ställa frågan ”Hur kan vi erbjuda världens bästa service?”
Det idiotsäkra sättet att ställa en fråga:
Hur kan X för att uppnå Y?
Hur du förbereder processen
Kravet för att idékampanjen ska fungera är att:
- Alla ska kunna bidra (Alla ska vara inbjudna)
- Alla ska förstå frågan och vad konsekvensen av ett genomförande skulle innebära
- Det ska finnas en metod och kanal. Det ska praktiskt vara möjligt att dela med sig och bidra med idéer. Exempelvis en teknisk lösning med databas.
- Det ska finnas en tidsbegränsning. 2-3v kan mycket väl räcka, det är svårt att hålla intresset uppe vid längre tider.
- Avsätta en ansvarig som tar hand om, tittar på idéerna och leder processen.
- Idégivarna måste få feedback på vad som har hänt med ”just min idé” för att kunna ”monitorera processen”. Ja eller Nej med ett tydlig kriteria på varför de väljer att sparas eller användas.
- Det ska vara en transparent process, om alla idéer är synliga för alla kan deltagarna påminnas och även vilja bygga vidare på tillgängliga idéer
- Belöningar hör inte hemma, åtminstone inte i stor ekonomisk form. Snarare ett tack för deltagande. Om idén inte används i första taget kan man vara tydlig med att nämna att de sparas i en databas för framtida Idékampanjer.
I stora organisationer bör det finnas ett IT-stöd för att administrera stora mängder idéer. I samband med nya idékampanejer kan man då återgå till gamla idéer och undvika dubletter. Det bör även finnas en verktygslåda, med kreativitetsverktyg, mallar. Som ytterligare resurs är det bra att kunna delta i en workshop med kollegor och en processledare.
Exempel från Volvo’s InnovationJams
Volvo har håller InnovationJams som uppfyller många av dessa ovanstående kriterier. Dessa hålls digitalt på en webbplats. På så sätt kan en stor organisation som Volvo kunna dela med sig av hur andra avdelningar har tänkt och inspirera varandra. Dessa pågår i ungefär 1-2 dagar.
Utöver detta har de ett utvärderingsteam som arbetar i två steg:
- Idéer med potential är kanske 10% av allt som kommer in. Dessa jobbas vidare på för att sen pitchas in i draknästet.
- De avsätter en budget för tid, pengar, resurser för att jobba vidare med att göra tester, piloter och undersökningar, därefter pitchas de in som business case.
12-48 månaders perspektiv.
Varje avdelning har en personlig ansvarig med mål, ex. ekonomiska, med uppgift att ställa frågor till företaget. Det sker ungefär 4 gånger om året. Varje fråga innebär workshops med digitala idébanker, kreativa verktyg och en processledare. Ur varje sådan kommer massa idéer. A-idéer går vidare till idéteamet som utvärderar. Teamet består av chefer, idégivaren, externa experter, och interna ambassadörer som förstår innovationer och idéutveckling. B-idéer är lite mindre och kräver inte så mycket budget. Dessa är Just do iT idéer och skjuts in i företaget igen.
A-idéer går vidare till att skapa koncept av. Dels Tekniska koncept som skapar resultat, samt Affärskoncept som berör kund, marknad, tider och kostnad. Dessa ska in i draknästet för att få ett NO eller GO. Go byggs upp till business case och skickas tillbaka till chefer på hög nivå i management teamet.