En av de metoder vi använder oss av när vi ska generera idéer i våra kreativa workshops är att kombinera två vitt skilda saker, det kan vara produkter, djur eller personer. Att föra ihop två saker och kombinera dem till något nytt triggar oss att frigöra oss från de tankar vi vanligtvis förknippar med en viss sak eller företelse i vår omgivning och se nya möjligheter.
Du har säkert någon gång märkt att barn är bra på det här. Anledningen är att de ännu inte lärt sig att ”para” ihop egenskaper och saker i sin omgivning enligt samma mönster som en vuxen. Ett barn lär sig kanske ordet ”bil” för någonting som rör sig på gatan och kallar sedan allt som rör sig på gatan, såsom cyklister, bussar och spårvagnar för ”bil”, något som kan bli ganska komiskt. När vi blir äldre ”stelnar” dessa tanke-mönster, vilket kan göra det svårt för oss att se nya möjligheter och lösningar. I synnerhet vid produktutveckling kan detta vara ett hinder.
Så vid nästa idégenerering, försök para ihop några slumpvis valda produkter, personer eller djur och se vad det leder till för idéer. Eller varför inte två befintliga produkter / tjänster i ert sortiment?
(Mannen bakom de fantastiska djurkombinationerna heter Arne Olav G. Fredriksen. Här kan du se fler av hans djur du inte lär stöta på ute i naturen.)