Ett av de mest populära verktygen vi använder, enligt en survey vi gjorde är, ”Ta Bort Huvudfunktionen”. Oftast får deltagarna börja med att lista fem saker som är helt ”oumbärliga” i deras verksamhet, utan dem kan de inte verka som organisation eller företag. För att prata i Affärsutvecklingstermer: detta är saker så som deras viktigaste value proposition, activity, channel osv.
Vad som är förbluffande är att det i många fall ändå går att bedriva god verksamhet och göra affärer när man tagit bort en eller flera av dem. Hjärnan är grym på att kompensera och bygga nya sätt att skapa kundvärden och i många fall även hitta helt nya kunder och målgrupper.
Det som behövs är en radikal provokation, som att ta bort en Huvudfunktion och strax är den lille innovatören redo och fixa ett alternativ.
Ibland kan det leda till den som tänker och arbetar så här får titeln Världen Bäste Entreprenör. Det blev nämligen Ludwick Marishane när han ville bada utan vatten.
Här har du en underbart inspirerande film på Ted.com om sant entreprenörskap och kreativt tänkande:
Ludwick Marishane: A bath without water