Du har säkert någon gång tänkt: Vad skulle X ha gjort? När man står inför ett problem eller valsituation kan det vara en bra strategi för att komma på lösningar man inte tänkt på förut. Men hur effektivt är det här egentligen och hur påverkar det vår kreativitet att ikläda sig en annan människas roll för en stund?
Några som intresserat sig för frågan är de amerikanska psykologiforskarna Evan Polman och Kyle J. Emich. I en serie experiment har de undersökt hur mycket och på vilket sätt detta sätt att ta sig an ett problemet, utifrån någon annans perspektiv, påverkar vår kreativitet. I ett av experimenten gav de följande gåta till 137 collegestudenter:
En fånge försöker rymma från ett torn. I sin cell hittar han ett rep som är hälften så långt som avståndet från tornet till marken. Han delar repet i två delar och binder ihop de två delarna och rymmer. Hur lyckades han?
Kommer du på svaret? Forskarna fann i alla fall att de deltagare som fått i uppgift att tänka att fången var någon annan än de själva kom med fler idéer och kom fram till rätt svar snabbare. Experimentet upprepades med en mängd olika gåtor och resultatet blev detsamma. Slutsatsen? Vi är som mest kreativa när vi låtsas vara någon annan.
Detta är naturligtvis väldigt användbart när man utvecklar nya tjänster och produkter. Vi har länge använt oss av den här sortens metoder i våra kreativa workshops. I den första fasen, där det gäller att generera många idéer utan att bry sig så mycket om huruvida de är bra eller inte, brukar vi använda idékort. Varje kort har en bild på en person. Sen frågar man sig: Vad skulle Marilyn Monroe ha gjort? Detta är ett effektivt sätt att få fram idéer man annars inte skulle fått fram.
En annan metod vi brukar använda oss av är en övning som brukar kallas Business Battle. Övningen går ut på att man tänker sig att man är ett annat företag vars mål är att konkurrera ut det egna företaget. Eftersom man vet allt om sin ”motståndare” blir metoden ett kraftfullt verktyg för att hitta svagheter och områden man borde vidareutveckla.
Effektiviteten i sådana här och liknande metoder beror enligt Polman och Emich på att man därigenom gör problemet mer abstrakt. Denna ”distans” gör att man känner sig mindre hämmad att komma med idéer.
I takt med att allt fler företag går från produktfokus till kundfokus, blir förmågan att kunna tänka sig in i sina kunders värld allt viktigare. När vi arbetar med att utveckla nya affärsmodeller uppmuntrar vi deltagarna att ”fantisera fram” kundens idealsituation, för att sedan försöka hitta lösningar som motsvarar den bilden.
Vill du ta reda på hur en kreativ workshop på just Ert företag kan designas, hör av dig till oss, så berättar vi mer.