Ibland snubblar man över saker som får en att stanna upp och drömma sig tillbaka till svunna tider. Vad gör dig riktigt nostalgisk? En gammal kobratelefon, Roy och Roger i Macken, eller kanske en gammal ”nalle”? (när slutade vi kalla våra mobiltelefoner det förresten?)
Men nostalgi är inte bara en härlig känsla. Det finns nämligen ett samband mellan nostalgi och kreativitet. I en ny studie, publicerad i Creativity Research Journal, fann Shengquan Ye, forskare vid University of Hong Kong, en tydlig koppling mellan nostalgiska upplevelser och förmågan att lösa problem på ett kreativt sätt. Ye och hans team bad en stor grupp studenter att skriftligt beskriva en nostalgisk upplevelse de haft. Efter detta fick deltagarna en uppgift som gick ut på att komma på nya användningsområden för ett vardagsobjekt. Forskarna fann att de som skrev längre och mer utförligt om sina nostalgiska upplevelser kom på betydligt fler, och mer annorlunda, idéer.
Hur kommer det här sig?
Neuroforskarna Daniel Schacter and Donna Addis förklarar fenomenet med att de delar av hjärnan som aktiveras när vi tänker på saker från förr är samma delar som används för att föreställa sig framtiden. Saker som gör oss nostalgiska skapar särskilt mycket aktivitet i de här delarna av hjärnan. Och att kunna föreställa sig framtiden och ställa upp olika tänkbara scenarier är en viktig komponent i den kreativa processen.
Så vid ert nästa kreativa möte, varför inte börja med att be alla deltagare ta med sig något från förr som de tror även andra kommer bli nostalgiska av. Ett gammalt sällskapsspel, ett klipp från en gammal tv-serie, någon gammal hit-låt alla glömt, något pinsamt gammalt trendigt klädesplagg alla hade. Många saker vi själva blir nostalgiska av blir ju även andra nostalgiska av. Genom att börja mötet så här skapar vi förutsättningarna för att komma på framtidens idéer.
Något vi ofta använder oss i våra kreativa workshops är lego, och vem lekte inte med lego när man var liten? Kanske är det nostalgin dessa små byggklossar väcker som gör lego så effektivt som kreativt verktyg.
Vill du lära dig mer om vilka verktyg vi använder för att boosta kreativiteten? Hör av dig, så berättar vi mer!