När det gäller att komma ur sina vanliga tankebanor är de enkla metoderna ofta de bästa. Ibland räcker det att bara göra en liknelse.
Vad går det ut på?
Vid Liknelse handlar det om att göra en mental benchmarking. Det är enkelt att lösa andras problem, det vet vi alla. Nu ska vi lösa våra egna problem fast i en ny skepnad med en ny identitet. Vi lånar helt enkelt in lösningar från andra områden och applicerar dessa på vårt problem, vår idé.
När ska det användas?
Liknelse verktyg används vid arbete med t.ex. marknadsföring förslagsverksamhet, strategier, benchmarking, omstrukturering, verksamhetsbeskrivningar, medarbetarutveckling, motivation.
Hur går det till?
Utgå från ett företag t.ex. volvo
1. Fråga ”Om vi istället för det vi gör nu arbetade med / tillverkade / marknadsförde / sålde / konstruerade det som Volvo gör, Hur skulle vi då ta oss an frågeställningen”?
2. En annan liknelse kan fås genom att likna er själva vid ett djur, en stad, ett verktyg etc.
3. Fråga er vad är typiskt hos detta djur/stad/verktyg
4. Fråga er ”Vad av detta kan vi tillämpa på frågeställningen”?
Exempel
Om vi vore Coca-cola, hur skulle vi då marknadsföra oss?
Om vi vore ett verktyg, vilket skulle det vara? Vad är typiskt med det verktyget och hur hjälper det oss?
Jämförelse exempel: bilar, läskedryck, trädgårdsskötsel, datorer, kläder, semesterresor. Områdes exempel: ort, djur, bilmärke, sport, TV-program
Att tänka på
Se till att ta det på allvar efter ett tag. Ibland kan kopplingen vara långsökt men nya impulser som ger idéer kan man alltid få av denna metod.
Vill du använda Liknelse under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.