1994 samlades en grupp chefer på Canadian Bank of Commerce i Toronto för ett krismöte. Företaget hade under en längre tid haft problem i den kommersiella delen av banken. Flera års brist på initiativ och nya idéer hade lett till att bankens produkter och tjänster inte längre motsvarade kundernas behov och försäljningen gick utför snabbt. Något behövdes göras.
Men vad var egentligen problemet?
Efter flera timmars diskussion där man kört fast i detaljer och oväsentligheter reste sig chefen för ledarskap och utveckling upp, gick fram till whiteboard-tavlan och ritade en 2×2-matris med Entreprenörsanda på ena axeln och Disciplin på den andra.
Problemet var enligt honom att många av de viktigaste avdelningscheferna helt tappat kopplingen till bankens övergripande vision och mål. De visade visserligen initiativ, men situationen liknade vilda västern. Man behövde således hitta ett sätt bevara deras entusiasm och förändringsvilja utan att helt tappa kontrollen över dem. På andra sidan av spektumet fanns chefer som blivit alltför bekväma och som varken visade initiativ eller bidrog med nya idéer. Här gällde det att uppmuntra initiativ och skapa incitament till förändringsarbete.
Genom att visualisera problemet på det här sättet blev det tydligt för gruppen vad grundproblemet var och de kunde sedan börja arbeta fram strategier för att komma vidare.
Företagsledare och utvecklingsgrupper har länge använt 2×2 matriser inom en rad olika områden och för många olika ändamål. Klassiska matriser för affärsutveckling som t.ex Cost/Benefit och Product/Market finns med i flesta affärsutvecklingskurser. 2×2-matrisen är ett effektivt verktyg för att den:
- Är lätt att förstå
- Skapar fokus
- Kan användas på flera olika nivåer och för flera olika sorters problem
- Kan användas för såväl idéutveckling som utvärdering
2×2-matrisen är även ett bra verktyg för att generera och utveckla idéer. Genom att integrera 2×2-matriser i det kreativa arbetet blir det lättare att jämföra idéer med varandra och diskutera dem tillsammans.
Kreativ/Genomförbar är en bra matris för att utvärdera idéer för att hitta de som är värda att arbeta vidare med. När man brainstormat fram ett antal idéer placerar man in dem i matrisen tillsammans. Poängen är att det är lättare att ta en idé med hög kreativ potential och sedan hitta sätt att försöka göra den mer genomförbar, eller ”logisk” än att ta en logisk idé och göra den mer kreativ. De idéer som hamnat i den övre vänstra rutan tar man med sig in i en ny vända. När man upprepat den här processen några gånger har man förhoppningsvis landat i en handfull idéer som är både kreativa och möjliga att genomföra.
2×2-matriser kan även underlätta hanteringen av stora projekt. När det är mycket som måste göras är det lätt att bli överväldigad och det kan vara svårt att veta var man ska börja. Genom att placera in alla saker som måste göras i en Viktigt/Bråttom-matris får man snabbt en övergripande bild av läget. De saker som är både viktiga och som det är bråttom med är naturligtvis de saker man bör göra först. Sen tar man sig an de saker som det är bråttom med, men som kanske inte är lika vktiga, o.s.v.
Det här är bara några exempel på hur man kan använda 2×2-matriser. Vill du lära dig mer om hur ni kan använda 2×2-matriser för att utveckla er verksamhet? Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för ert företag.