Konceptpoker går ut på att föra in nya egenskaper i en etablerad produkt. På så sätt får man trovärdighet i koncepten som tas fram samtidigt som man får stort engagemang tack vare poker-formen.
När ska det användas?
Används företrädesvis på produkter och gärna etablerade sådana. Särskilt bra om det finns underlag från marknadsundersökningar som visar kundens uppfattning om produkten.
Hur går det till?
- Ta fram din egen produkts egenskaper och karaktäristik, Skriv 1 egenskap per per lapp/kort. (Kan ev. tas från t.ex. en marknadsundersökning)
- Associera fram andra möjliga/omöjliga egenskaper, ev. utgående från någon annan helt olik produkt. Det är bra om dessa är fler än de tidigare framtagna egenskaperna.
- Blanda alla egenskaps kort och spela enligt poker:
- Dra 5 st kort, man får sedan göra 2 st byten
- När alla byten är gjorda skall man skapa ett nytt koncept utifrån de kort man för tillfället har på handen
Exempel
Luddig, glatt, spegelbar, …
Att tänka på
Tillåt inte fler byten eller extra byten, att man måste hitta koncept med vad man har på handen är en av kreativitetsaspekterna.
Kan kombineras med tävlingsmoment om ”bästa” eller ”kreativaste” konceptet.
Vill du använda Konceptpoker under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.