Denna metod går ut på att bestämma vilka idéer som skall genomföras och/eller få en känsla för vilka hinder som finns för nya idéer.
När ska det användas?
Metoden används vid förädlande/beslutande av idén. D.v.s. när idén redan är vidareförädlad. Det bör användas med försiktighet på nya, ej ännu förädlade idéer eftersom förädlingen ofta förändrar förutsättningarna för resultatet. Denna metod kan alltså med fördel användas mot slutet av förädlingsarbetet
Hur går det till?
- Skapa en lista med kriterier som är viktiga vid bedömning av idéer
- Sorterna listan med kriterier så de ”mjukaste” kommer först och de ”hårda” sist.
- Tag en idé och se hur många kriterier/filter den passerar.
- Notera var det tar stopp och varför (fundera på om den kommer igenom resterande filter eller inte, d.v.s. vilken roll ordningen spelar)
- Fundera på hur idén kan förändras för att komma igenom det filter där det tar stopp
- Gå igenom alla idéer
Exempel
Använd filtrena ”Kreativt”, ”Stämmer med företagets image”, ”Kan genomföras inom 6 månader”, ”Billig att genomföra” för en idé.
Andra filter: Tid, affärsfokus, pengar, konkurrenskraft, tid
Att tänka på
- Filtrena måste anpassas efter verksamheten och förankras.
- Idéer som inte går igenom filtrena kan förädlas.
- Om många idéer går igenom alla filter är kriterierna för snälla.
- Även om idéerna inte går igenom filtren kan de vara tillräckligt bra för att genomföra.
Vill du använda Verksamhetsfilter under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.