Fokusområden används för att motverka likriktning i ett tidigt skede av den kreativa processen. Den bygger på det faktum att vi gärna bygger vidare på en uttalad idé än letar nya. Den går ut på att stanna upp och titta på fokusområden istället för att generera idéer.
När ska det användas?
Fokusområden skall användas tidigt i den kreativa processen, dvs. innan den egentliga idégenereringen har börjat.
Hur går det till?
- Utgå från frågeställningen, en produkt/tjänst eller ett viktigt ord
- Fråga ”Vad kan man fokusera på”?
- Skriv upp de fokusområden som kommer fram.
- Organisera fokusområdena, gärna i Mindmap-form
- Fortsätt generera fokuspunkter under respektive fokusområde.
- Använd dessa fokuspunkter för att generera idéer eller ta fram nya frågeställningar att vara kreativ kring
Exempel
Vad kan man fokusera på för att förbättra ett gem?
Vad kan man fokusera på för att bli bättre på att ge feedback?
Att tänka på
Motstå frestelsen att börja generera idéer när intressanta fokuspunkter kommer upp.
Vill du använda Fokusområden under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.