Tidslinjen går ut på att hitta områden som man kan generera idéer kring. Metoden breddar området som vi letar idéer inom.
När ska det användas?
Metoden bör användas i början av den kreativa processen för att öppna sinnet och hitta områden att vara kreativ kring. Resultatet kan med fördel fördelas i en grupp för att få ”parallell” aktivitet.
Hur går det till?
- Rita en tidslinje
- Välj en produkts/tjänst livscykel eller ett beteende/skeende
- Beskriv utefter tidslinjen de olika stegen
- Begränsa till 5-10 steg
- Ange under tidslinjen vad som sker i varje steg
Exempel
En varmkorv kan sägas gå igenom följande steg:
Tillagning, Transport, Uppvärmning, Smaksättning, Betalning, Uppätande.
Beskriv varje steg och leta idéer till förbättring
Att tänka på
Hitta en lagom detaljnivå.
Vill du använda Tidslinjen under er nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.