När Michael Bloomberg tog över som borgmästare för New York i början på 2000-talet hade man ett stort problem. De olika statliga avdelningarna i staden var helt skilda från varandra och där det borde funnits nära samarbete fanns knappt någon kontakt alls. Som exempel kunde brandkåren och polisens nödcentral, som tar emot nödsamtalen, två avdelningar man tycker borde haft nära samarbete, inte ens sända på samma radiofrekvenser. Detta försvårade räddningsarbetet eftersom de inte längre kunde kommunicera så fort polisen väl ryckt ut. Om dessa två avdelningar bara arbetat närmre tillsammans hade detta problem enkelt kunnat åtgärdas.
Bloomberg satte genast igång med att skapa mer samarbete och öppenhet mellan de olika avdelningarna. Han införde öppna kontorslandskap och skapade regelbundna möten mellan brandkåren, New Yorks finansdepartement, och poliskåren där de delade information och kunskap med varandra. Detta arbete resulterade i en bättre överblick av bristerna i systemet och att antalet dödsoffer gick ner kraftigt.
Samarbete som konkurrensfördel
Men brist på samarbete är inte bara ett problem när man ska lösa samhällsproblem, eller komma tillrätta med stora bökiga statliga organisationer. I dagens alltmer komplexa och föränderliga värld är det inte längre möjligt att överleva som företag om man inte kan samarbeta effektivt med andra. De företag som kommer lyckas de närmsta årtiondena är inte de som hela tiden försöker hitta konkurrensfördelar för att ’vinna’ över sina konkurrenter, utan de som kan konsten att samarbeta på nya sätt som gynnar båda parter. I alla fall om man får tro affärskonsulten Greg Satell, som i en artikel i Forbes beskriver framtidens viktigaste konkurresfördel: samarbetsförmåga.
’Competitive advantage’, eller ”konkurrensfördel”, ett begrepp som myntades 1985 av Michael Porter vid Harvard Business School, har länge varit ett standardbegrepp inom affärsstrategi. Porters idé gick ut på man genom att optimera varje del i värdekedjan konstant kunde ligga steget före sina konkurrenter. Även små effektiviseringar eller förändringar kunde ge stora konkurrensfördelar över tid. Detta synsätt fungerar fortfarande och företag som Apple och Southwest Airlines, båda ledande inom sina respektive branscher, arbetar hela tiden på att hitta nya sätt att använda sina resurser och hitta nya konkurrensfördelar. Men det är inte längre hela sanningen. Världen har förändrats radikalt sedan 1985.
Tills relativt nyligen levde vi enligt Satell i vad man kan kalla en resursekonomi, där den som satt på mest resurser hade övertaget. Men detta håller på att förändras och vi rör oss nu mot en semantisk ekonomi, där det istället handlar om att bygga och utvidga samarbete med andra. I takt med att internet och sociala medier skapat helt nya plattformar för teknologi, arbetskraft och. Att veta hur man ska använda sig av dessa plattformar är idag nyckeln till framgång enligt Satell.
Dagens konkurrensfördelar består således inte av vilka resurser man kontrollerar, utan vilka man har tillgång till. Empati och social förmåga har aldrig varit viktigare.
Samarbete för innovation
För att kunna få ut det mesta av ens samarbete gäller det att ha bra metoder för att vara kreativa tillsammans, hitta ny lösningar, skifta perspektiv och skaka av sig förhärskande ”sanningar”. Därför lanserar vi snart appen IdeaSwipe, en plattform där man kan brainstorma tillsammans och bygga vidare på varandras idéer var man än befinner sig. Använd den för att ta fram nya idéer till produkter eller tjänster, spåna på nya, alternativa affärsmodeller eller varför inte kring nya former av samarbete?
Vill du veta mer om vad vi kan göra för att öka din och ditt företags kreativitet, hör av dig till oss på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer.