Tänk dig att du är på ett brainstorming-möte och din chef kommer in och säger Jag vill att vi hittar en produkt eller tjänst som är tio gånger BÄTTRE än våra konkurrenters. Inte 10 procent bättre, inte 100 procent bättre, utan 1000 procent bättre! De flesta i rummet skulle nog tänka att det inte går och vrida på sig obekvämt.
Men detta är precis vad vi bör göra. I alla fall enligt Larry Page, VD för Google. Han kallar det för 10X thinking och det är en gospel han spridit ända sedan han var med och grundade företaget för drygt 15 år sedan. I själva verket blev Page övertygad om fördelarna med det här sättet att tänka redan under sin tid som student, när han deltog i ett ledarskap-program som uppmuntrade studenterna att utveckla ”a healthy disregard for the impossible”.
När Page senare kom på ett smart sätt att indexera hemsidor och applicerade 10X-tänkande på sin idé föddes sökmotorn som revolutionerade Internet. Så fort Page hittat ett sätt att göra affärer genom annonser och Google började håva in pengar, påbörjade han en lång resa med att tänka stort.
När Gmail lanserades erbjöd den 100 gånger mer lagringsutrymme än konkurrenterna. Google Books, ett projekt för att scanna in all världens litteratur och därigenom ge alla romaner, skolböcker och kokböcker du någonsin läst evigt digitalt liv, är ett enormt projekt som får tidigare initiativ i den här riktningen att blekna. Nu senast har företaget byggt sin egen IT-infrastruktur i Kansas City i USA och erbjuder nu bredbandsuppkoppling som är hundra gånger snabbare än deras konkurrenters.
Vad är det då som gör 10X-tänkande så effektivt för innovation? Om man ska göra något tio gånger bättre än sina konkurrenter måste man enligt Page ställa helt nya typer av frågor och tänka om från grunden. Det tvingar en helt enkelt ur den beryktade boxen. I själva verket är det ofta lättare att göra något 10 gånger bättre än sina konkurrenter än att göra det 10 procent bättre. Förutsatt att man vågar satsa på nya idéer.
Ett område där 10X tänkande är särkilt effektivt är nytänkande kring resurser. Många företag som seglat upptill toppen de senaste decenniet har något gemensamt. De har alla affärsmodeller som bygger på nya innovativa sätt att göra affärer av outnyttjade resurser. Ett ypperligt exempel på detta är Airbnb. Med endast några hundra anställda och utan att äga en enda fastighet har Airbnb idag intäkter som motsvarar Hiltons, ett företag som som anställer hundratusentals människor över hela jorden. De hittade helt enkelt ett smart sätt att använda en outnyttjad resurs; människors hem. De lyckades med detta för att de tänkte 10X.
En ounyttjad resurs hos många företag är kreativiteten hos all de anställda. En av anledningarna till detta är att det helt enkelt saknas bra verktyg för att arbeta KREATIVT med företagets UTMANINGAR tillsammans utanför mötesrummet. Därför har vi på Realize tagit fram appen Ideaswipe. Med IdeaSwipe kan du enkelt bjuda in kollegor till en brainstorming direkt i din smart phone och låta dem bidra med idéer. Och vill du komma på annorlunda idéer skakar du bara på telefonen får ett impulskort som knuffar dina tankar ur sina vanliga hjulspår. Läs mer och ladda ner här.
Vill du ge din egen och dina kollegors kreativitet en boost? Lära dig nya kreativa metoder, hela vägen. Då bör du boka in dag hos oss på Idéfabriken! Här får ni inte bara tillgång till en rad olika kreativa verktyg och metoder, utan även till två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.
Källor:
http://www.innovationexcellence.com/blog/2012/06/23/wheres-your-10x-performance-improvement/
http://blog.ecornell.com/googles-9-principles-innovation-every-organization/
http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2013/03/big-ideas/a-healthy-disregard-for-the-impossible
Image credit: #291878 Business graph by Antartis /Stockfresh.com