I Woody Allens film To Rome With Love åker ett amerikanskt par till Rom för att hälsa på sin dotter och hennes nya italienska man. En dag råkar pappan, som är operadirektör, höra sin italienska svärsons pappa, Giancarlo, sjunga i duschen. Det visar sig att Giancarlo är en riktig naturbegåvning. Pappan övertygar honom om att han kan sjunga på scen men när de försöker går det åt skogen. All magin i hans röst är plötsligt som bortblåst. Det är bara i duschen han kan sjunga. Det hela slutar med att Giancarlo helt enkelt får stå i ett duschbås på scenen och sjunga inför en jublande publik.
När det gäller kreativitet är de flesta av oss som Giancarlo. Vi kan inte vara lika kreativa när som helst och överallt. När vi försöker vara kreativa på beställning och fokuserar för mycket kan det ofta vara svårt att få idéer men när man står och diskar, rastar hunden, borstar tänderna, eller läser den där barnboken för sitt barn för tusende gången kommer idéerna ofta farande. En uppsjö av tester har visat att det här inte är inbillning utan ett faktum och psykologer och hjärnforskare har därför länge försökt förstå vad det beror på. En av de vanligaste förklaringsmodellerna handlar om vår hjärnas default mode network.
När vi ska lära oss något nytt måste hela vår hjärna arbeta och hjälpa till för att klara av det. När du körde bil för första gången kunde du förmodligen inte tänka på något annat samtidigt. Du var helt fokuserad på den där förbannade kopplingspedalen.
Så fort vi lärt oss något blir det del i default mode network. Detta är hjärnans autopilot. När det gäller kreativitet låter inte autopilot som något eftersträvansvärt direkt men faktum är att den här autopiloten inte är så dum trots allt. När vi gör sådant vi gjort tusen gånger förut är vår hjärna i själva verket lagom distraherad för att öppna upp utrymme för kreativitet. Istället för att vara helt fokuserad på en sak, vilket dödar kreativiteten, kan tankarna vandra och vi får nya idéer.
Fånga idéerna!
Problemet är att när du står och diskar är det lätt att tänka ”Bra idé! Det ska jag komma ihåg till jobbet imorgon”. Chansen är stor att när du väl slutat diska, så är idén bortglömd för alltid. Vårt minne är helt enkelt inte pålitligt. Vad vi behöver är en metod för att fånga och spara alla dessa idéer.
Enligt David Allen, författare till den numera kultförklarade produktivitets-handboken Getting Things Done, gäller det att först och främst sluta lita på sitt minne. Istället måste man ha en pålitlig ”collection bucket”, där man snabbt kan spara sina idéer, få ur dem ur huvudet. En klassisk anteckningsbok funkar för vissa. En smartphone med EverNote funkar för andra. Det viktiga är att du har den med dig jämt och att du alltid skriver ner idéerna du får!
Fånga inte bara dina egna idéer, utan även andras!
När vi på Realize utvecklade appen IdeaSwipe ville vi skapa en just en sådan collection bucket där man enkelt kan spara och organisera sina idéer och också få hjälp att generera nya idéer genom impulskort. Men vi ville mer. Att komma på en idé är bara första steget i den kreativa processen. Att dela den med andra och vidareutveckla den tillsammans är minst lika viktigt. Men varför vänta till nästa idémöte för att göra det? Med IdeaSwipe kan du enkelt dela dina idéer med andra och de kan kommentera, vidareutveckla och rösta bland olika idéer. Det är perfekt för alla som vill kunna arbeta tillsammans kring kreativa utmaningar utanför scheman och tråkiga mötesrum.
Boka in en dag hos oss på Idéfabriken idag! Här får ni inte bara tillgång till en rad roliga och effektiva kreativa metoder, ni får även tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetskonsulter. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.