The Idea Game – in English
Det första engelska Idéspelet Business Model Edition har hittat sitt nya hem. Det blev i ett av Volvo Trucks Innovation Lab´s i Göteborg där framförallt affärsutvecklare av tjänster till lastbilarna ska använda det.
Redan under Maj fick de första svenska kunderna sina Idéspelet Business Model Edition. Intresset har varit precis så stort som vi förväntat. Många företag har börjat använda Alexander Osterwalders BM Canvas för att förädla sin affärsmodell. Ganska omgående blir det uppenbart att det behövs stöd för den kreativa processen att generera nya idéer. Idéspelet är utvecklat för just det ändamålet.
Så här använder kunder Idéspelet tillsammans med Osterwalders Business Model canvas
- Beskriv hur den nuvarande affärsmodellen ser ut och fungerar
- Identifiera vilka delar/block i modellen ni vill utveckla
- Spela Idéspelet och skapa massor av potentiella idéer
- Använd Idéspelet för att prioritera och kombinera idéer
- Uppdatera er BM canvas med de nya idéerna
- Använd Idespelet för att analysera för -och nackdelar med det nya
Boka en Proof-of-Concept Spelomgång
Nu har du som vill testa Idéspelet Business Model Edition möjlighet att göra det till ett introduktionspris. Under September-Oktober erbjuder vi halvdags-workshops med Idéspelet för grupper upp till 10 deltagare.
Föreläsning med Sam Stier
Det var inte en sittplats ledig när nestorn inom Biomimicry, Sam Stier höll en inspirerande och insiktsfull föreläsning om hur vi kan lära oss av naturens intelligens. Eftermiddagen avslutades med en konkret workshop där vi flyttade ”konstruktionslösningar” som naturen utvecklat till ting i vår egen värld. Otroligt lärorikt och användbart inte bara för dig som designar fysiska föremål utan lika lämpligt om det är system eller strukturer som ska utvecklas. Här är några bilder från dagen.
IDÉFABRIKEN öppnar för nya hyresgäster
Nu har DU chansen att ha din arbetsplats i Idéfabriken i Göteborg.
Vi har öppet hus den 14 juni klockan 14 för dig som vill se hur det ser ut och veta om det passar för dig.
Idéarbete för framtiden
Kombinera loss!
En av de metoder vi använder oss av när vi ska generera idéer i våra kreativa workshops är att kombinera två vitt skilda saker, det kan vara produkter, djur eller personer. Att föra ihop två saker och kombinera dem till något nytt triggar oss att frigöra oss från de tankar vi vanligtvis förknippar med en viss sak eller företelse i vår omgivning och se nya möjligheter.
Du har säkert någon gång märkt att barn är bra på det här. Anledningen är att de ännu inte lärt sig att ”para” ihop egenskaper och saker i sin omgivning enligt samma mönster som en vuxen. Ett barn lär sig kanske ordet ”bil” för någonting som rör sig på gatan och kallar sedan allt som rör sig på gatan, såsom cyklister, bussar och spårvagnar för ”bil”, något som kan bli ganska komiskt. När vi blir äldre ”stelnar” dessa tanke-mönster, vilket kan göra det svårt för oss att se nya möjligheter och lösningar. I synnerhet vid produktutveckling kan detta vara ett hinder.
Så vid nästa idégenerering, försök para ihop några slumpvis valda produkter, personer eller djur och se vad det leder till för idéer. Eller varför inte två befintliga produkter / tjänster i ert sortiment?
(Mannen bakom de fantastiska djurkombinationerna heter Arne Olav G. Fredriksen. Här kan du se fler av hans djur du inte lär stöta på ute i naturen.)
Innovativ facebook-kampanj
Sociala medier har öppnat helt nya möjligheter för företag och organisationer att nå ut med sitt budskap, få nya kunder och sticka ut i en värld där gamla hederliga reklamkampanjer inte längre biter. Men det är svårt att lyckas. Batelco (Bahrain Telecommunications Co) är förmodligen ett av de mest lyckade exemplen. De bestämde de sig för att satsa stort på en innovativ kampanj. Första steget var en påkostad reklamfilm. Efter att ha förhandsvisat filmen på biografer och i särskilda montrar på shoppingcenter och flygplatser tog de hjälp av byrån FP7/BAH som tog fram en särskild app som lät dig lägga upp en bild på just din reaktion efter ha sett filmen. Bilderna publicerades på företagets facebooksida. Det blev en viral succé. Videon och den tillhörande facebook-kampanjen har vunnit en rad priser och fick ett enormt genomslag.
Se videon nedan:
Var kreativa tillsammans!
Minecraft är ett spel där man med enkla byggblock i olika material bygger upp världar och konstruktioner. Spelet har blivit en viral succé och har sålts i mer 20 miljoner exemplar för olika plattformar. Minecraft går att spela offline, men med en internet-uppkoppling får spelet en helt annan dimension. Då kan man bygga ihop med andra, vilket vi alla vet är mycket roligare.
Vissa bygger helt påhittade världar, medan andra återskapar kända platser och städer:
Det stora intresset för Minecraft, samt de häpnadsväckande konstruktioner spelare bygger tillsammans, har fått forskare att ställa sig frågan huruvida Minecraft, eller liknande mjukvara skulle kunna användas i den ”verkliga” världen. Just nu pågår ett projekt inom FN, där ett program som heter Block by Block, som liknar Minecraft, tagits fram för att modellera olika platser i världen där FN hjälper till i olika ny- och ombyggnadsprojekt. Modellerna ska kunna användas som ett sätt för människor att få se hur något kommer att se ut i framtiden genom att ta en ”virtuell” promenad. Men eftersom modellerna är dynamiska och går att ändra i, kan de även användas vid själva planeringen av olika typer av bygg- och infrastrukturprojekt. Eftersom modellerna dessutom kan nås från vilken uppkopplad dator som helst i världen, kan ett stort antal människor jobba samtidigt och föreslå ändringar och diskutera med andra.
En av de första platserna som modellerades var lekplatsen i Undugu, en förort till Nairobi.
Minecraft visar tydligt på hur människor i grupp kan lösa svåra problem och åstadkomma fantastiska saker. Och att vi dessutom tycker det är jäkligt kul. Fler och fler företag och organisationer inser kraften i stora grupper som löser problem tillsammans och internet gör detta möjligt på ett helt annat sätt än förut. Volvo ATR (Advanced Technology & Research) har till exempel nyss genomfört sin stora innovationssatsning Tech Jam, en tredagars online-”brainstorm”, där 10.000 inbjudna inom en gren av Volvo delade med sig av idéer kring 9 olika frågeställningar. De idéer som kom in diskuterades flitigt av andra deltagare från hela världen. Hur vet vi det? Jo, vi arbetar med Volvo med en kompletterande del, nämligen deras Innovation labs, även det en framsynt och spännande satsning.
Vi på Realize tror på båda sakerna. Dels på öppna plattformar med möjlighet för grupper att ta sig an en viss frågeställning tillsammans, dels på det fysiska mötet med processledare och ögonkontakt. Det är tanken bakom vår nya satsning Idéfabriken. Vår filosofi är att kreativitet är allas angelägenhet och att man aldrig på förväg vet vem som sitter på de verkligt kreativa idéerna.
Låt oss vara kreativa tillsammans!
Workshop med Sunfleet
Idag fyller Idéfabriken 1 månad och över 200 personer har redan besökt oss. Vi har haft glädjen att genomföra 8 idéverkstäder med lika många företag. Och ändå är vi bara halvvägs i vår ambition att skapa Sveriges bästa workshopmiljö för innovativ affärsutveckling.
Igår fyllde Sunfleet lokalen med 23 medarbetare från hela landet med uppgiften att förädla sin affärsmodell. Sunfleet, Sveriges största bilpool, är ett fantastiskt företag och vi är stolta att få bidra i deras viktiga mission att skapa ett hållbart, problemfritt och ekonomiskt resande för företag och anställda.
Vi fick möjlighet att på allvar ”provtrycka” vårt koncept att arbeta med Alexander Osterwalders Business Modell Generation metodik och vårt nya Idéspel. Väggarna var fyllda med canvasar och de livliga samtalen kring vilka nya kundvärden man kunde introducera fick luften att vibrera av kreativitet.
På måndag fortsätter vi vår resa att bidra till innovativ utveckling. Denna gång med ledningsgruppen för Göteborgs Parkerings AB, som är partner till Idéfabriken. Målet är att transformera P-bolaget till en central och ledande aktör i stadens utveckling. Från parkeringshus till att bli en mobilitets-Hub. ”Ska man skapa innovativa lösningar måste man ha en innovativ organisation” ungefär så resonerade VD Maria Stenström och valde vår utbildning Leading Innovation för sin ledningsgrupp.
Är du nyfiken på hur Idéfabriken och Realize kan hjälpa din organisation så är du välkommen på en samtals-fika när helst det passar dig. Dörren står alltid öppen. Vi finns högst upp i IHM-huset i Gårda.
/Thomas Hagbard, VD Realize AB
Designa med naturen som inspiration! Biomimetik-föreläsning med Sam Stier
Under 3,8 miljarder år har livet genom evolutionen utvecklats till ett oräkneligt antal arter med special-egenskaper som tillåter dem att leva under de mest skiftande och extrema förhållanden. Revolutionerande och innovativ teknik som flygplanet, telefonen, internet och gentekniken är alla tekniska lösningar inspirerade av naturen.
Välkommen till en föreläsning och workshop med Sam Stier om hur biomimetik kan stimulera ditt företags FoU-satsningar, livslängd och slutresultat. Ta del av spännande exempel på hur forskare just nu utvecklar naturinspirerad och hållbar teknik som leder oss in i en framtid där företag och miljö kan samverka i en ”win-win”-utveckling.
Tid: Mån. 3 juni 13.00-16.00.
Plats: Idéfabriken, Fabriksg. 21, Gårda, Göteborg. Längst upp i IHM-huset.
Boka nu! Begränsat till 50 deltagare.