I de tidiga faserna är det inte plats för eftertanke och förnuft. Då är det idéproduktion som gäller. Ju fler idéer desto bättre Urvalet sker i nästa steg av processen. Ett timglas är bra för att manifestera vikten av tempo. Det finns ett i Idéspelet om än inte så här tjusigt.
Brainstorming vs Brain Writing
Vi har sett en hel del kritik kring brainstorming och hur man bör välja att arbeta på egen hand istället för i grupp med mindmapping och brainstorming. ”Forget brainstorming – try brainwriting” är en av de. I den här artikeln talar man om att brainstorming i grupp anses vara ineffektivt och rekommenderar därför brainwriting istället. Återigen sätter man etiketten brainstorming på alla försök att vara kreativ. Brainstorming är en specifik metod som ofta används i de tidiga faserna av en idégenererings session. Vår erfarenhet är att brainstorming är ett verktyg som är viktigt att inkludera i alla situationer medan gruppen söker efter nya verktyg såväl som nya mönsterbrytande idéer och lösningar. Eftersom brainstorming i många fall är synonymt med ett idémöte där det talas fritt ger alla metoder som främjar en tydlig process för idégenerering ofta ett bättre resultat än ett fritt pratande utan process.
Men, och det är ett stort men. Det skall inte användas för att faktiskt generera nya idéer. Brainstorming har sina förtjänster i det faktum att under en brainstorming session får människor en chans att tömma hjärnan från befintliga idéer och idéer baserade på kunskap och erfarenhet. Vi kallar dessa idéer för logiska och rationella idéer. Brainstorming är bara startpunkten. Resultatet från en brainstorming bör användas för att utmana gruppen att gå längre än de här inledande idéerna, att vara kreativa i dess rätta mening. Tänk utanför (logiskt och rationellt) lådan.
Bortom Brainstorming
För att tvinga sina tankar att ta nya och outforskade stigar behöver man använda verktyg, andra verktyg än brainstorming. I artikeln ”Forget brainstorming – try brainwriting” där Brain Writing (BW), kan fungera i vissa situationer. En förändrad version av Brain writing är vad vi kallar Slip Writing (SW).
Slip Writing
Deltagarna börjar med ett tomt ark. Ovanpå klottras de ursprungliga idéerna ner. Efter någon minut skickas alla ark ett steg så att ditt ark nu är hos personen på din vänstra / högra sida. I denna situation kan man välja mellan två saker. Ett sätt är att använda ovanstående idé (er) som en impuls / tankeprovokation för att komma fram till en ny idé. Eller så kan du välja att utveckla en befintlig idé och förädla den. Ett annat sätt är att låta arken fortsätta passera i 5-15 minuter i en relativt hög hastighet. Fördelen med detta är att alla idéer kommer att bli uppenbara för alla deltagare och alla har en chans att associera och / eller förfina. Detta är en viktig balans. Som standard vill vi oftast förfina en idé vi vill genomföra och vi vill göra det NU!
På så sätt får endast ett fåtal idéer uppmärksamhet och växer till koncept liknande strukturer. Enligt vår erfarenheter vinner konceptet alltid över rena tanken.
På individuell basis
Peter A. Heslin som skrivit artikeln ”Forget brainstorming – try brainwriting” nämner att om man börja generera idéer för sig själv först för att därefter dela idéerna med andra för förädling då utvecklingen och slutresultatet oftast blir bättre. Och med bättre menas både på den kreativa höjden och gällande hur idén är. Det är sant men knappast en ny omständighet. Det gäller för de flesta av verktygen inom idégenerering vi har stött på. Oavsett om det är enkla verktyg som brainwriting, slip writing eller mer komplexa och kompletta verktyg som t.ex. Idéspelet.
Den ledande processen
Oavsett vilka verktyg du väljer att använda kan vi inte uppmana nog vikten av att ha en skicklig handledare som leder processen framåt. Människor är olika och behöver olika stöd för att nå sina kreativa maximalt. Och det är just den rollen som en processledare tar. Förutom att försäkra att utmaningen artikuleras på ett genomförbart sätt är det även viktigt att skarpa och överförbara resultat uppnås. På det sättet blir människan motiverad att fortsätta sitt kreativa arbete även när det är uppförsbacke.
Idéspelet lanseras på engelska
På uppdrag av en stor kund har vi nu tagit fram The Idea Game det vill säga Idéspelet hemmaversion på engelska. Vi har introducerat det i USA hos en partner vars säljorganisation verkligen gillade det. Att ha med The Idea Game hos kunder kan fungera som gåva eller som samtalverkstyg när nya affärer diskuteras.
Spelet har en del andra figurer såklart. Ernst Kirchsteiger hade inte stor framgång i U.S.A. Både Idéspelet och The Idea Game kommer att passa som hand i handske när nästa version av MindManager kommer i slutet av september.
Just wait and be surprised!!
Innovationstankar togs emot med skratt och glädje
På Hotell Falkenberg Strandbad checkar man in i baren. Sådana miljöer passar bra för en kreativ workshop. Idag ledde vi 25 process- och materialutvecklare från Mölnlycke Wound Care till kreativ insikt och innovativ inspiration
Vågorna gick höga på havet men, i konferensrummet var det väldigt väldigt trött. Tills Thomas Hagbard och Realize äntrade scenen. En dag med mycket skratt och glädje och med kunskap om innovation. Massa nya idéer kring framtidens rullgardiner och kaffemuggar. Vad sägs om en kaffemugg med chattfunktion på caféet eller den solvellsprydda gardinen som alstrar energi medan du är på jobbet!
Bra jobbat Mölnlycke!
Realize gästade Entreprenörsskolan i Halmstad
I dag var vi i Halmstad på Entreprenörsskolan det var över 200 personer som lyssnade, arbetade, applåderade och var allmänt lyckliga över att få ta del av vår kunskap om affärskreativitet det blev fantastiska övningar kring hur man skapar nya affärsidéer, nya sätt att marknadsföra sig och faktiskt gjordes affärer där och då. Uppdragsgivaren, Näringslivs AB i Halmstad tyckte det har varit en fantastisk dag och gav oss dessutom en present förutom betalning Så nu skickar vi ytterligare 200 personer på resa i kreativitetens och innovationens landskap
Kreativitetens motkrafter
Hade inte mjölken en gång i tiden fått en annan paketering än Tetrapak hade vi inte förflyttat mjölkdrickandet från köksbordet till andra situationer. Att mjölken paketerades i flaskor ledde till att mjölken nådde fram till nya målgrupper och miljöer. Att ge sig i kast med att använda flaskor var att ge ett alternativ en andra chans, något som inte alltid är det lättaste. Ofta blir vi stoppade av regler och konventioner, alltför ofta omedvetena sådana vilka bygger på tidigare erfarenheter. Erfarenheterna talar om för oss hur ett föremål eller en företeelse kan betecknas såväl som att en instruktionsbok talar om hur vi ska bete oss. Vad vi gör är att fokusera på det som varit istället för att titta på hur det skulle kunna bli.
För att sätta fingret på dina egna regler fyll i meningen:
Xxx är…..
Och för att komma runt det finns ej-definitionen. Att säga att en produkt ej har en viss form eller beteende befriar en från regeln och ger utrymme åt egna definitioner.
Går vi djupare in på konventionens verkan visar det sig att den är djupare rotad än regeln och blir därför svårare att medvetandegöra. Genom att fylla i meningarna:
Folk skulle bli upprörda om jag……
Och:
Det skulle kännas fel att……..
bryts konventionen och det hjälper en att se bortom den eller de målgrupper som tidigare fokuserats på och förnyar intresset från annat håll. När tänkandet och idéerna väl kommit igång kan man uppleva att det första som kommer till en är det bästa då logiken talar om för en att den spontana tanken är som regel den bästa och ju tidigare ett beslutsalternativ dyker upp desto bättre tycker människor om det. Den första tanken blir den självklara. Hur skall man ta sig ut ur tanken att det sunda förnuftet är rättesnöret i den kreativa processen?
Börja med att bestämma dig för att den första tanken aldrig är rätt och att ta hjälp av andra runt dig gör det lättare att ta sig ur ”låsningen”. Att sedan komma fram till fler lösningar än en kan också leda till att man finner sin väg fram till två motstridiga lösningar. Dock bör man ha i åtanke att två motstridiga lösningar kan vara lika logiska och är ett sätt att uttrycka alla lösningar i termer av logik. Mantrat här bör vara:
”Det är logiskt att vara kreativ och att vara kreativ leder till ett större affärsskapande.”
Även Larry Lessig talar om detta, se och hör honom tala om kreativa motkrafter och varför man inte skall låta de ta över:
För att ta sig an de kreativa motkrafterna och faktiskt få konkreta verktyg rekommenderar vi Rum för Kreativitet. Det kan hålls på plats hos er eller i en lokal speciellt framtagen för ändamålet. Ett våningsplan med 9 rum som är inredda och utrustade för att varje steg i den kreativa processen ska få maximalt spelrum och där rummen själva blir kreativa verktyg.
Innovation Camp Borås from Realize AB on Vimeo.
Hållbar innovation
Hållbarhet är för mig starkt förknippat med uthållighet, att planera sina resurser så att de räcker hela vägen in i mål. I sportens värld ser vi ofta att någon deltagare överskattar sina resurser och startar i ett alldeles för högt tempo för att på slutet se konkurrenterna smita förbi och passera mållinjen först. De organisationer som blir bäst på att ta hänsyn till jordens ändliga resurser i sin affärsverksamhet blir de riktigt stora vinnarna i framtiden. Vi på Realize AB hjälper företag med deras innovationsarbete. Vi och de har enorma utmaningar framför oss men också oändliga möjligheter. Nedan får du vår syn på innovation och hållbarhet.
Förbruka inte mer resurser än du skapar
I generella termer handlar det om att inte förbruka resurser i högre takt än vi kan nyskapa. I ett företags – innovationsperspektiv bör detta gälla på alla nivåer. Resurserna i ett företag är allt ifrån de anställda, maskiner och inventarier till marknadsandelar och kundens förtroende för oss.
Låt efterfrågan styra!
Vilka är våra viktigaste utmaningar just nu
Innovationsverksamheten måste vara en naturlig del av vardagen, något som alla tänker på och bidrar till. Om innovationsarbetet blir något som man tar till i kristider eller begränsar till en årlig höstkickoff skapar man ingen uthållighet och man förbrukar t.ex de anställdas resurser i högre grad än de fylls på. Alla har vi ju någon gång funderat: Vad blev det av alla de idéer och förslag som vi tog fram på senaste mötet? Med de tankarna i sinnet förbrukas snart både motivation, inspiration och viljan att anstränga sig för att utveckla den egna verksamheten.
I vår värld är fokus för innovationsarbetet avgörande. Vilka är de just nu viktigaste utmaningarna som vi ska vara kreativa och innovativa kring. Alla medarbetare vill bidra, vill organisationens bästa och, visar erfarenheten, har konkreta idéer att bidra med bara man får chansen och utrymmet. Hur ofta har du som anställd fått frågan: Vad kan ni på er avdelning göra för att vi ska bli ett företag som förknippas med hållbar utveckling?
Vem tar hand om idéerna?
När vi frågar våra uppdragsgivare vilka de största motkrafterna för uthållig innovation är så kommer ofta bristen på information högt. Man undrar: Om jag nu anstränger mig och är kreativ kring den här frågan, vem tar hand om mina/våra idéer och ser till att de får en rättvis bedömning och faktiskt kommer till nytta, om de passar?
Hur firar vi framgångar
Forskningen visar att glada människor smittar av sin glädje till andra. Därför är det viktigt att ständigt berätta om de innovativa framgångar man har. Delad glädje är dubbel glädje. Det ska inte vara några få förunnat att ta del av lyckade projekt. Det kan vara en sådan enkel sak som att berätta om en vunnen order till följd av att vi fick fram en prototyp i tid eller att företaget tack vare förslag från produktionen om maskinförändringar lyckades halvera kassationen. Känner man som idégivare att ens idéer har betydelse då vill man fortsätta att bidra, man skapar en hållbar innovationskraft i organisationen.
Monopolet är lönsamt!
Inte sällan ser ledningen innovativ och framför allt kreativitet som något nödvändigt ont. Något man gör för att blidka medarbetarna och ge sken av att man alla fall försökt. I botten på ett sådant tänkande ligger ofta lönsamhetstänkande. Vi har inte tid med det just nu, vi måste öka takten, producera mer, ringa fler kunder, skapa fler affärer.
I de fallen brukar vi prata ekonomiska modeller med chefen. Ganska raskt inser alla att monopolet är den mest lönsamma ekonomiska modellen. Den som har monopol äger marknaden, sätter priserna själv och kan manövrera på ett sätt som håller konkurrenterna på behörigt avstånd.
Och det är just av den anledningen som man ska arbeta med kreativt tänkande och innovation. En innovation, en lösning som är ny och banbrytande, och som man är först med ger just ett monopol. Hur länge monopolet håller i sig beror på innovationskraften.
I dagens globala och konkurrensutsatta värld håller monopolen kortare tid och därför är det centralt att hela tiden skapa nya monopol som ger nya konkurrensfördelar. Således, att ständigt integrera det kreativa och innovativa i varje arbetsmoment ger ökad chans till konkurensfördelar, under en period.
Ta med det gröna perspektivet
I många av de uppdrag vi haft har uppdragsgivaren varit väldigt noga vid utvärderingen av de nya idérna och koncepten. Det är en bra egenskap men det finns ett men. Kriterierna som man använder för utvärdering är ibland lite åldersstigna. Om vi som exempel tittar på hur de ”gröna kritierierna” är representerade så lyser de oftast med sin frånvaro.
Trots att man i båda vision och mission pratar miljö och klimat.
När nu de allra flesta kunder och konsumenter prioriterar miljömedvetna leverantörer och produkter väldigt högt så är det dags att detta också finns med när nya idéer bedöms. Hållbar innovation kan således vara att vara först att använda nya material, nya processer och det kan också vara nya arbetsrutiner som belastar miljön mindre. Reseplanering för säljare, videomöten, digitala mässor eller interaktiva demonstrationer på nätet av nya erbjudanden kan både spara miljön och ge företaget en aura av innovation och att ligga i framkant
Akademin vs. massor av idéer i byrålådan
Ett annat perspektiv på hållbar innovation är engagemanget i hela företaget. Det finns ett kunskapsglapp och ett glapp i hur man involverar de anställda.
Vi som arbetar med innovation och följer både debatt och forskning ser hur den ena rapporten efter den andra visar på bra och konkreta exempel hur man kan organisera sin innovationsverksamhet. Det handlar om ledarskap, belöningssystem, samarbete utanför den egna branschen eller för den delen nya och spännande affärsmodeller. Dessvärre ser vi inte att den kunskapen kommer företagen till del, den dyker sällan upp där den kunde göra mest nytta.
Lite överdrivet kan man säga att det är ett stort vaccum mellan den enskilde medarbetarens låda som är fylld med idéer om utveckling och akademins forskningsrapporter. Det här är i stora stycken ett ledningsproblem, såklart.
Inte bara idéer utan också inspiration och mandat att genomföra dem. Ju närmare de berörda som en förändring kan beslutas och genomföras desto snabbare, och förmodligen, bättre blir den genomförd. Om man vill ta innovation på allvar, göra den till ett verkligt konkurrensmedel, måste det finnas en enkel väg från medarbetarens tanke och idé till marknaden.
Vi förordar att varje arbetslag och varje avdelning har både mandat, budget och kunskap för att gå från A till Ö med sina idéer. Vilka idéer som ska genomföras styr man med att kommunicera sin strategi på ett konkret sätt och genom att från strategin och planerna mejsla fram ett antal tydliga och utmanande frågor som organisationen och medarbetarna får tolka till sin situation och vara kreativa kring. På det viset blir det rätt idé vid rätt tillfälle och idéerna blir snabbt genomförda och kan på så sätt dra sitt strå till stacken för att uppnå de gemensamma och övergripande målen och strategin.
Vad kan Realize bidra med?
Realize AB utbildar chefer och ledare i hur man leder till och i innovation.
Vi har verktyg och metoder som vi lär medarbetarna att använda i den kreativa tankeprocesen. Vi har samlat ihop våra favoritverktyg för kreativt tänkande och idéutveckling i ett brädspel som gör att alla kan bidra med sina idéer och tankar.
Idéspelet är produkten som ”ersätter” den dyra konsulten som normalt leder workshopen. Med Idéspelet kan man på 30 min ta sig från utmaning till förädlade och prioriterade idéer och koncept. Idéspelet finns bland annat i en miljöversion.
Läs mer på vår hemsida och Idéspelets Facebooksida
Rolighetsteorin
Vi gör ofta kopplingen mellan humor och kreativitet. En rolig historia har faktiskt mycket gemensamt med den kreativa processen.
På samma sätt som skrattar åt ”poängen” för att den kommer oväntat och överraskande så skrattar man åt nya idéer som är oväntade. Ett av tricken med att dra nytta av nya och annorlunda idéer är att inte lägga undan dem för tidigt utan att fråga sig:
”Vad kan det bli av den här konstiga idén, egentligen?”
Ofta övergår skrattets HaHa till insiktens Aha!
Så, vi uppskattar verkligen initiativet med siten www.rolighetsteorin.se. Där bjuds man in att med hjälp av roliga och annorlunda idéer försöka lösa viktiga problem och utmaningar. Det kan handla om hälsan, nedskräpningen eller återvinning av tomglas. Ta en titt och bli inspirerad.
Kreativ straffläggning
Vi tjatar dagligen på våra kunder hur viktigt det är att vara modiga och prova något nytt. Visst kan det misslyckas men om bara några få idéer blir framgångsrika kommer den kreativa ansträngningen att vara en bra investering.
Kanske den här filmen kan hjälpa till. Snacka om att visa mod i ett skarpt läge
Idéspelet miljö
Under de senaste elva åren har vi arbetat i huvudsak med företag och affärsfrågeställningar. Stärkta av vår framgång har vi bestämt att använda vår erfarenhet, idéprocess och kreativa tankeverktyg för att göra ”riktig” nytta. Det första området vi fokuserar på är inte helt oväntat miljöfrågor. Vi vill tillsammans med dig bidra till att det kommer fram nya och mer kreativa idéer för att förbättra vår miljö, i stort och smått.
Vi har tagit fram Idéspelet miljö som är ett litet och behändigt brädspel som innehåller en komprimerad och lättförståelig version av vår idéprocess. Tanken med spelet är att vem som helst som vill lämna sitt bidrag till en bättre miljö ska kunna använda spelet och hitta nya lösningar och idéer.
Idéspelet-miljö blir en ”lillebror” med fokus enbart på miljöfrågor.
Här kan du se hur det klassiska idéspelet ser ut >
Och gå gärna in på Facebooksidan för Idéspelet och ta del av veckans kreativa utmaning