Vare sig man håller på att starta upp ett nytt företag eller är ett etablerat företag som genomgår en förändringsfas är en fungerande affärsmodell A och O. Utan tydligt värde-erbjudande och en genomtänkt kostnad- och intäktsstruktur kan man inte lyckas.
Men en bra affärsmodell är inte allt. Minst lika viktigt är att kunna engagera och skapa intresse för ens idé. I interaktionen med investerare, partners och kunder gäller det att kunna berätta en tydlig och övertygande berättelse. Annars försvinner man lätt i mängden.
Business Model Canvas, idag ett standardverktyg inom affärsutveckling, är inte bara ett bra verktyg för att analysera och utveckla affärsmodeller, det är även ett ypperligt verktyg för att berätta om sin affärsidé för andra. Eftersom canvasen innehåller de viktigaste delarnarna i de flesta affärsmodeller är den en bra utgångspunkt och gör det lätt för publiken att förstå modellen i sin helhet. Canvasen är dessutom enkel att förstå även för människor som knappt vet vad en affärsmodell är.
Fler och fler stora företag använder sig idag av Business Model Canvas för att berätta sina historier. MasterCard, GE, Adobe, 3M (för att bara nämna några) använder canvasen såväl internt som externt för att förklara och berätta om sina affärsmodeller.
Men hur gör man? Och vad bör man tänka på? Här är några enkla tips:
1. Vad är kärnan i din berättelse?
Tänk igenom vad kärnan i berättelsen är. Ur vilken frågeställning växte affärsidén fram? Hur skiljer sig er affärsmodell från andra, liknande modeller? Hur är modellen lönsam?
2. En sak i taget!
Överös inte din publik med information! Börja med en tom canvas och lägg till delar allt eftersom. Då blir det lättare att hänga med. Dessutom blir det enklare att komma ihåg.
3. Hur bildar de olika delarna en helhet?
För dig är allt lätt att förstå. Det är ju trots allt din affärsmodell. Men för publiken är allt nytt. Tänk på att vara tydlig med hur de olika delarna hänger ihop och hur de gör det möjligt att uppfylla värdeerbjudandet.
4. Färger!
Använd olika färger för de olika delarna så blir det lättare för publiken att se vad som är vad.
5. Övertyga!
Backa upp dina påståenden med hårda fakta och bra exempel. Annars blir du inte trovärdig. Diagram och andra figurer kan vara bra men håll dem enkla och tydliga.
Vad är berättelsen bakom ert företag?
Vill du lära dig mer om hur man arbetar med Business Model canvas för att analysera och utveckla affärsmodeller? Delta i vår kurs UTMANA DIN AFFÄRSMODELL, den 1-2:a Oktober i Idéfabriken. Ring oss på 031-7605400, så berättar vi mer.