Crowdfunding-plattformen Kickstarter, som vuxit enormt de senaste åren och gjort tusentals projekt och produkter möjliga runt om i världen, meddelade nyligen stolt att de blir ett så kallat Public Benefit Corporation. Kickstarter Inc. blir Kickstarter PBC. Men vad innebär det i praktiken?
Under de senaste åren har det experimenterats friskt vad gäller olika sätt att driva företag. Gamla affärsmodeller och organisationsstrukturer har fått stryka på foten och har ersatts av nya, mer innovativa varianter. I takt med att världen förändras allt snabbare och innovation blivit allt viktigare, ställer sig nu fler och fler företag frågan:
Hur skapar vi en organisation som verkligen främjar kreativitet och innovation och som bidrar till att göra samhället bättre?
Det handlar alltså inte längre om att bara tänka nytt kring sina produkter och tjänster utan att tänka nytt i grunden kring hur hela företaget fungerar och vad som driver det. Vi har tidigare t.ex skrivit om Zappos, det amerikanska jätteklädföretaget som implementerat Holacracy, en företagsstruktur helt utan hierarkier och chefer. Det återstår fortfarande att se huruvuda holacracy kommit för att stanna, men en sak är säkert. Vi befinner oss just nu i en tid där gamla idéer om vad ett företag är i grunden attackeras från alla håll. Och vilken föreställning om företag är mer förhärskande än den att lönsamhet alltid är dess viktigaste mål?
Det är här så kallade Public Benefit Corporations kommer in i bilden. Idén är egentligen inget nytt. Den vanligaste formen är företag som givits en särskild status genom att de delvis backas upp med statliga medel. Det kan t.ex handla om läkemedelsföretag eller banker. Eftersom dessa företag inte har samma press på sig att göra vinst kan de fokusera på allmännyttan, som t.ex genom ett bolån till någon som annars inte skulle kunnat låna. Vinsten får helt enkelt stå åt sidan.
Men när Kickstarter nu blir ett Public Benefit Corporation är det inte för att den amerikanska staten gått in med pengar. Kickstarter kommer precis som förut att behöva generera intänkter för att gå runt. Den enda skillnaden är att företag som registrerar sig som Public Benefit i USA nu enligt en ny lag får friare tyglar vad gäller hur vinsten får spenderas. Den behöver inte bara hamna direkt i aktieägarnas fickor utan kan investeras i allmännyttiga projekt. I gengäld förbinder man sig till full transparens och att lämna en årlig rapport som visar hur man bidragit till allmännyttan.
There’s no downside to it.You’re just aligning your intention,
the philosophy of your business, from the very beginning,
around a public good. That’s something every company can do.
–Yancey Strickler, VD Kickstarter
I Kickstarters PBC Charter, som fungerar som ett slags manifest, kan man bland annat läsa:
Kickstarter’s mission is to help bring creative projects to life. We measure our success as a company by how well we achieve that mission, not by the size of our profits.
Man kan också läsa att företaget från och med nu kommer skänka 5 procent av sin vinst till utbildning inom konst och musik och till organisationer som kämpar för ett mer jämlikt samhälle.
Kickstarter hävdar att den här typen av bolagsform inte bara kommer göra företaget mer attraktivt att arbeta för – forskning i USA visar nämligen att fler och fler dras till företag som aktivt de anser arbetar för att göra samhället bättre, även om det innebär sämre löner och sämre villkor –utan även mer lönsamt i slutändan eftersom motivationen och engagemanget ökar och därmed ger bättre förutsättningar för innovation.
Än så länge har endast 0,01 procent av amerikanska företag registrerat sig som PBC-företag, men enligt Kickstarter kommer företag som visar att de vill bidra till att göra världen bättre, få stora konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter.
Kickstarter första rapport om hur det gått kommer i Februari 2017.
Vill du utmana dina kollegor till att tänka nytt kring ert företag? Boka in en dag hos oss på Idéfabriken nu så får ni inte bara tillgång till en stimulerande miljö och en rad effektiva kreativa verktyg. Ni får även tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetskonsulter som guidar er genom den kreativa processen. Ring oss nu på 031-7605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag.