För ungefär 10 år sedan slöt sig en rad amerikanska hälso-organisationer samman och gick till attack mot biograferna i landet. Studier hade nämligen visat att popcornen som såldes på biograferna innehöll extremt höga halter av mättat fett, vilket gjorde dem mycket onyttiga, särskilt för barn. En medel-stor påse innehöll över 37 gram mättat fett, en mycket hög siffra.
Man gick ut med den här siffran i amerikanska medier men ingen verkade bry sig och ingenting hände. Nyheten försvann i mediabruset. Problemet var att den här siffran inte gick att relatera till. Hur mycket är 37 gram?
Man bestämde sig för att prova igen fast den här gången med ett nytt budskap:
”A medium-sized ‘butter’ popcorn at a typical neighborhood movie theater contains more artery-clogging fat than a bacon-and-eggs breakfast, a Big Mac and fries for lunch, and a steak dinner with all the trimmings – combined!”
Den här formulering, som både väcker känslor och sätter siffran i perspektiv, spred sig som en löpeld, medierna hakade på och allmänheten började engagera sig. Opinionen fick effekt och kokosnötoljan (boven i dramat) ersattes med hälsosammare alternativ. Utan denna formulering hade den här förändringen kanske aldrig skett.
Detta är ett av många exempel från den nu klassiska boken Made to Stick, av bröderna Chip and Dan Heath, som handlar om varför vissa idéer fastnar och andra inte. Faktum är att du kan ha den bästa idén i världen, men om du inte kan konsten att presentera den, kommer idén inte att överleva.
Egenskaper som ger idéer vingar.
Frågan vad det är som gör att vissa idéer får vingar är inte ny. Redan på 60-talet ställde sociologen Everett Rodgers sig frågan varför vissa idéer och produkter sprider sig, medan andra hamnar på soptippen. I Diffusion of Innovation (1962), som bland annat myntade begreppet ”early adopter”, beskriver Rodgers de egenskaper alla framgångsrika idéer har gemensamt.
Rodgers fokus låg visserligen på själva idén, och inte hur den presenterades, men hans insikter, speciellt när man presenterar sina nya idéer för kollegor, investerare eller allmänheten, är ett bra verktyg. Om du lyckas övertyga andra om att din idé har alla de här egenskaperna, kommer den med all säkerhet att fastna. De tre viktigaste är:
Relative advantage: Detta är ett mått på hur mycket bättre en idé eller produkt uppfattas vara är än de som redan finns. Försök övertyga dina lyssnare att din idé skulle innebära en dramatisk förbättring gentemot rådande standard.
Compatability: Detta är hur mycket en idé fungerar som en förlängning av befintliga produkter eller hur väl den passar in i en befintlig affärsmodell. Gör det klart och tydligt hur din idé passar in. Detta gör det enklare för andra att förstå hur man kan implementera idén.
Simplicity: Försök alltid presentera din idé på det enklaste möjliga sättet. Att använda analogier som ”det är lite som Über fast för…” må vara klyschiga, men de kan vara mycket effektiva.
Vi på Realize vet hur viktigt det är att kunna presentera sina idéer på ett trovärdigt sätt. I våra workshops använder vi oss därför ofta av 2×2-matriser för att visualisera hur ideér förhåller sig till varandra och vilka egenskaper de har. Det är också ett bra sätt att få igång en engagerande diskussion.
Varför inte boka in en dag hos oss på Idefabriken nästa gång ni står inför en kreativ utmaning? Då får ni även tillgång till två av Sveriges mest erfarna kreativitetsfacilitatorer. Ring oss nu på 0317605400, eller maila, så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag!
Källor:
Chip Heath and Dan Heath, Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die, Random House, 2007
https://hbr.org/2015/06/how-to-get-buy-in-for-your-crazy-idea
https://hbr.org/2015/11/your-new-idea-is-worthless-unless-you-know-how-to-sell-it