Vi får ofta frågan: Hur gör ni konkret när ni leder era kreativa workshops, och varför kan vi inte själva hålla i våra idémöten?
Vad är bättre än att visa en film?
Så här gick det t.ex till i Radiohuset i Stockholm, 15 april 1994:
Det finns många effektiva metoder och tekniker för att komma ur sina vanliga tankebanor. En av våra favoriter är Inversen.
Vad går det ut på?
Ofta är det svårt att komma på förbättringar kring samverkan, relationer och arbetssätt. Genom att vända på frågeställningen och fråga (i generella termer) hur t.ex. ett möte kan göras så dåligt som möjligt så får man snabbt upp en lista över områden som kan göras verkligt dåliga -men följaktligen också verkligt bra.
Hur går det till?
Inversen är ett effektivt, och roligt sätt att ta sig an ett problem.
En gång när vi körde en kreativ workshop hos en stor chipstillverkare i Göteborg, inledde vi med att köra Inversen. ”Hur skulle man t.ex”, frågade vi ” kunna göra sin entré så ogästvänlig som möjligt?” Tillsammans fick vi fram en mängd idéer: Det skulle kunna vara låst och mörkt. Det skulle inte finnas någon information och knappar som man tryckte på utan att något hände, o.s.v. Det var egentligen lite fräckt av oss. Det var nämligen precis så deras entré såg ut. Detta ledde till insikt hos de deltagande, som insåg att de förmodligen borde göra sin entré mer gästvänlig.
Vill du använda Inversen under din nästa brainstorm? Ladda ner metodbladet här.
En gynstol för män? En motionscykel som låter en cykla var man vill i världen? Hälsoteknikcentrum Halland har med sina banbrytande projekt inom hälsoteknikområdet rönt stor uppmärksamhet de senaste åren. Vi tog en pratstund med Anne-Christine Herz, verksamhetsansvarig, och Emma Börjesson, projektkoordinator om två av deras projekt, BikeAround och Androstolen.
Vad är Hälsoteknikcentrum Halland?
Ann-Christine: Hälsoteknikcentrum Halland startades 2009 och är ett samarbete mellan region Halland, högskolan och näringslivet, med målet att främja innovation inom hälsoteknikområdet. Vi brukar säga att vi jobbar ”från behov till innovation”. Men att ta fram nya produkter och tjänster inom detta område kan vara svårt. Det är mångas behov som ska tillgodoses. Vårt arbete handlar således lika mycket om att skapa diskussion och främja nya synsätt inom området.
Ert projekt BikeAround, en motionscykel för äldre med demens som låter en cykla var man vill i världen med hjälp av Google Maps, har fått stor uppmärksamhet. Kan ni berätta lite mer om det här projektet?
Emma: BikeAround tog sin början i en frågeställning: Hur kan vi uppmuntra äldre personer med demens till fysisk aktivitet? Vi bjöd in en mängd människor med olika kunskap och kompetens; studenter, ingengörer, forskare, läkare. Efter en rad brainstorming-möten, där vi fick fram en mängd olika koncept, landade vi i cykeln. Att cykla är ju något de allra flesta kan relatera till, men äldre med demens har ju ofta svårt att ta sig ut och cykla.
Genom att förse cykeln med en kupol-liknande skärm, som är kopplad till Google Maps kan man cykla nästan var man vill i världen. Genom att kombinera befintlig teknik på det här sättet lyckades vi skapa ett roligare sätt för äldre med demens att motionera. Egentligen hade det varit enklare från ett tekniskt perspektiv att använda glasögon med skärmar. Men vi tyckte inte det passade målgruppen. Dessutom märkte vi att att det fanns stora fördelar med att inte vara ”inlåst” bakom glasögon. Det blir mer socialt, man kan dela upplevelsen med andra.
Från början var BikeAround inte i första hand tänkt att bli en färdig produkt, utan det som vi kallar en ”demonstrator”, d.v.s ett slags prototyp eller ”diskussionsobjekt” för att väcka frågor och öppna upp för nya synsätt. Men nu finns den som färdig produkt, vilket givetvis är väldigt roligt!
Ett annat av era projekt som fått stor uppmärksamhet är Androstolen, en gynstol för män. Kan ni berätta lite mer om den?
Emma: Till skillnad från BikeAround fanns här från början ingen konkret frågeställning. Jämställdhets- och genusfrågor har alltid varit viktiga för oss, men det är inte alltid helt klart hur man omsätter detta i praktiken. Hur kan man göra rent konkret?
När vi pratade med kvinnor var det en sak som ofta kom upp: Gynstolen. Många kvinnor upplever den som något obehagligt. Så obehaglig att många kvinnor till och med låter bli att gå på sina undersökningar. Dessutom har den, till skillnad från mycket annan medicinsk utrustning, länge sett i princip likadan ut. Hade detta accepterats om gynstolen var något för män?
Men istället för att bara försöka utforma en ny och bättre gynstol, ville vi lyfta frågan till ett större plan. Det finns idag stor kunskap och kompetens inom gynekologi, men inom ”andrologi”, den manlga motsvarigheten, saknas fortfarande mycket forskning och kompetens. Många män vet t.ex inte var de ska vända sig i de frågorna, vilket naturligtvis är ett problem. Tillsammans med designers från KTH bestämde vi oss för att designa en gynstol för män, men baserad på kvinnors erfarenheter.
Precis som med BikeAround var aldrig tanken att Androstolen skulle bli en färdig produkt. Vi ville först och främst att den skulle generera diskussion. Genom att lyfta in de saker som kvinnor upplever som obehagligt med dagens gynstolar i designprocessen ville vi väcka frågor om normer och synen på vård av kvinnor respektive män. En sak som flera kvinnor och gynekologer t.ex lyfte fram är att dagens gynstolar är utformade på ett sådant sätt att det är svårt att komma i rätt position. Det är när man nästan halkar av den som man ligger rätt. När vi utformade Androstolen överdrev vi lutningen på stolen för att poängtera detta. Inte helt oväntat fick vi hård kritik och många såg det som ”hämnd” eller som en attack på män. Men varför ska vi alltid göra ”snälla” saker? Vi vill gärna röra om lite i grytan och väcka debatt. Att Androstolen är så provocerande är ju intressant i sig och väcker många frågor.
Vi på Realize ser med spänning fram emot Hälsoteknikcentrum Hallands framtida projekt! Fredag den 22:e Augusti klockan 14.14 kommer Ann-Christine och Emma till oss på Idéfabriken och föreläser i vår serie Fredagsföreläsningen. Missa inte detta! Läs mer och anmäl dig här.
2012 publicerade tidningen Forbes resultaten från en stor studie där man undersökt vilka företag som amerikaner tyckte var mest ”attraktiva”. Något förvånande var det inte Apple eller Google som hamnade i topp, utan flygbolaget Southwest Airlines. Och det är inte bara kunderna som älskar flygbolaget. I undersökning efter undersökning hamnar företaget i topp hos de anställda och är idag ett av de mest eftertraktade amerikanska företagen att arbeta för. Dessutom har flygbolaget ända från sin start 1971 lyckats hålla sig lönsamt genom ständig innovation. I det hårda klimatet som råder inom flygbranschen idag med hård prispress och stor konkurrens, står företaget ut och tycks alltid ligga steget före sina konkurrenter.
Vad är som som gör att just Southwest Airlines lyckats skapa detta unika förhållande till kunder och anställda och hålla sig konkurrenskraftiga? Historien om Southwest Airlines framgångar börjar i en rökig bar.
Texastriangeln
När Herb Kelleher, en av grundarna av Southwest Airlines, kom till Texas i mitten på 60-talet var målet att starta en advokatfirma. Men så blev det inte. Under ett möte på en bar i San Antonio med Rollin King, en framgångsrik affärsman i Texas, gled samtalet över på flygbranschen. Kelleher gjorde en enkel skiss i form av en triangel på en servett. I hörnen på triangeln skrev han namnen på de tre största städerna i Texas; Dallas, Houston och San Antonio. ”Idag”, sa Kelleher, ” tar det över fyra timmar att ta sig med bil mellan någon av de här städerna. Vill man flyga tar det ännu längre tid eftersom man först måste flyga ut ur Texas och byta på någon av de större flygplatserna. Det är dessutom dyrt. Varför inte förenkla för resenärerna och starta ett lågprisflygbolag som endast flyger mellan dessa städer?”
Keep it simple
Ända sedan mötet på baren i San Antonio har enkelheten varit en central del av Southwest Airlines filosofi. Istället för att stirra sig blind på vad deras konkurrenter gör och sedan försöka göra samma sak fast bättre, fokuserar företaget hela tiden på vad som är kärnan i deras verksamhet. Bort med allt onödigt. Southwest Airlines har inga fasta platser eller klasser, serverar ingen mat, bara nötter, har inga extra kostnader för bagage och har endast en sorts plan, vilket håller nere kostnaderna för underhåll och säkerhet. Istället har man fokuserat på små saker som bidrar till en roligare upplevelse för resenärerna.
Make it fun
”We encourage flight attendants to play harmonicas and sing songs.”
Ett motto som alltid genomsyrat Soutwest Airlines företagskultur är Ta ditt arbete, men inte dig själv, på allvar. Ända sedan starten har flygbolaget varit känt för sin uppsluppna, lite knasiga stämning och man strävar ständigt efter att bjuda sina resenärer på överraskande upplevelser. Man vet aldrig riktigt vad som händer på en flygning med Southwest Airlines. Kelleher, som flera gånger om blivit utsedd till världens mest populäre VD, kallas ibland för ”the High Priest of Ha-Ha”. Detta fokus på roliga upplevelser har visat sig vara en framgångsfaktor. Idag finns flera bloggar där resenärer berättar om sina favoritupplevelser under flygningar med Southwest Airlines, och företaget har fått en näst intill kultstatus som USA:s roligaste flygbolag.
Keep it creative
När företaget började växa kraftigt på 80-talet var man mån om att behålla den unika, och kreativa kultur som hade växt fram på företaget, mycket tack vare Kellehers sinne för humor. En viktig faktor i det här arbetet har sedan dess varit att leta efter kreativa, roliga och sociala medarbetare. Anställningsintervjuer varvas med gruppövningar som ska testa de sökandes förmåga att komma med, och uppmuntra andras, idéer. En av övningarna går till exempel ut på att bygga en konstruktion av 12 sugrör och fyra bitar tejp som ska hålla ett ägg helt när man släpper det från 1 meters höjd.
En annan viktig faktor i Southwest Airlines framgång har alltid varit att fånga upp den kreativitet som finns hos de anställda och använda denna för att förändra och förbättra verksamheten. 2009 inledde man projektet Idea Runway, ett forum för att samla in idéer till förbättringar och nya kundupplevelser från företagets över 34 000 anställda. Projektet har varit en stor framgång. 98% av de insamlade idéerna har kommenterats, diskuterats och vidareutvecklats av andra i forumet och har resulterat i en mängd nya tjänster och kundupplevelser.
”We are continually looking for new ways to deliver the best products and service possible to our customers; tapping into our employees’ creativity, passion and energy is a critical element of this process”- Angela Vargo, chef för produktutveckling.
Det finns mycket att lära av Southwest Airlines. Att ständigt ifrågasätta vad som är kärnan i ens verksamhet, sträva efter att behålla en lekfull och avslappnad atmosfär och använda all den kunskap och kreativitet som finns hos de egna anställda, är tre viktiga komponenter. Att ständigt ställa sig frågan hur man kan skapa en bättre och roligare upplevelse för sina kunder är en annan nyckelfaktor. Då andra flygbolag såg sig som transportföretag som flyttar människor från punkt A till punkt B, valde Southwest Airlines att istället se sig som ett upplevelse-företag.
Varför inte utmana era föreställningar om er verksamhet och era kunder i en lekfull och stimulerande miljö? Boka in en dag hos oss på Idéfabriken, så hittar vi tillsammans fram till de idéer som får ert företag att lyfta! Ring oss på 031-760 54 00, eller maila, så berättar vi mer.
Börja hösten med att ge din kreativitet en knuff! Det behöver inte vara svårt. Små enkla (och roliga) övningar i vardagen räcker för att komma igång. Här är tre enkla tips:
Du har säkert många gånger stått där i affären och tänkt ”Vad ska vi äta idag?”. Ofta slutar det med att man bara köper samma gamla vanliga varor och lagar samma gamla middag. Nästa gång du är i matbutiken, snegla ner i någon annans kundvagn och köp samma varor som den personen. Det här är en rolig utmaning och du får garanterat en middag du aldrig ätit förr!
Och du, glöm inte att ta en banan om affären bjuder. Hjärnan arbetar bättre med högre blodsockernivå.
Gräv i legolådan
Lego är ett förvånansvärt bra verktyg för stimulera det kreativa tänkandet. Vi använder ofta lego i början på våra kreativa workshops. Alla deltagare får en identisk uppsättning bitar och 30 sekunder på sig att bygga en hund. Sällan liknar byggena en hund, men det skapar mod och prestigelöshet. Dessutom är det bra sätt att väcka insikten att samma fråga kan ha många svar. Även med bara några få legobitar är ju möjligheterna oändliga.
Så upp på vinden nu och hämta dina gamla legokartonger!
Ett effektivt sätt att att komma på annorlunda sätt att göra något är att göra det till en sport. När vi utmanar oss själva att göra något snabbt eller bättre, tvingas vi tänka i nya banor. Det finns massa vardagssysslor som du kan göra roligare, och effektivare, genom att göra dem till en sport. Att tävla med andra ger en extra dimension. Även om idéer uppstår hos en person blir de oftast bättre av att de bollas med andra. Många företag har idag idétävlingar för att göra utvecklingsarbetet roligare och mer effektivt.
Vill du ha fler tips på roliga övningar för att få igång kreativiteten, kolla in vår nya bok 31 tips för att öka din kreativitet i livet och affärslivet.
DETTA KAN DU FÖRVÄNTA DIG I FORM AV INSIKTER OCH KUNSKAPSRESULTAT EFTER KURSEN
Vi använder Alexander Osterwalders Business Model canvas och kreativa verktyg för att i en s.k. Business Battle skapa er framtida affärsmodell och nya konkurrensfaktorer
UR AGENDAN:
Enas om nuläget
Här skapar vi en gemensam bild av hur den befintliga affärs-modellen faktiskt ser ut
Utmana er själva
Identifiera svaga punkter och potentiella möjligheter och formulera konkreta affärsutmaningar
Designa den nya affärsmodellen
Blanda logiskt och kreativt tänkande för att hitta nya oväntade konkurrensfaktorer
Läs mer > (PDF)
Utbildningen är ett samarbetsprojekt mellan Palmgren Lindwall Affärsstrategi AB och Realize AB.
Utbildningen är designad för att passa dig som ansvarar för företaget strategiska och långsiktiga utveckling och har en chefsposition och/eller ingår i företagets ledningsgrupp eller på annat sätt förväntas bidra till företagets innovativa utveckling inom produkt, marknad, produktion, service etc.
Det tar en månad att skapa en ny vana. Ta hjälp av 31 stycken initiativ till att öka din kreativitet i boken ”31 tips för att öka din kreativitet”.
Antar du utmaningen för en kreativ comeback efter sommaren ?
Thomas Hagbard på Realize höll en uppskattad miniföreläsning vid en tillställning för Marknadscheferna i Göteborg där även takterassen på Scandic Rubinen visades upp liksom vår nya bok – 31 tips för att öka din kreativitet.
Vill du starta hösten med en kickoff/föreläsning med kreativa förtecken? Kontakta oss!
Vill du ge dig själv och dina kollegor en kreativ boost över sommaren?
I vår nya bok 31 tips för att öka din kreativitet hittar du 31 kul tips för att få igång kreativiteten.
Glöm deckarna. Låt det här bli din bibel över sommaren och kom tillbaka till en mer kreativ höst!
Just nu till introduktionspris: